Ny prosess for bedøving og avliving av fisk om bord i fartøy som skal sikre kvalitets- og velferdsmessig god håndtering av fisken.
Beskrivelse:
Fokuset i dette prosjektet rettest mot det som skjer etter at fisken er kommet ombord i båten (tråler og snurrevad), særlig med tanke på avlivning. Dagens fiskeflåte mangler teknologi for å handtere store mengder fisk på en måte som sikrer god kvalitet og velferd for fisken. Dette medfører at den vanligste avlivningsmetoden for fisk om bord på trålere og snurrevad, er ved eksponering i luft (kvelning). Dette kan skape store utfordringer for kvaliteten og velferden. Det er ønskelig å gjennomføre forsøk som synliggjør disse utfordringene ovenfor industrien. Med sikte på å endre praksis for hvordan fisk håndteres ombord på fiskefartøyene. Hovedmålet med dette forsøket er komme med forslag på hvordan vi kan sikre en prosess om bord i fartøyene som ivaretar både fiskevelferd og kvaliteten på sluttproduktet/fiskekjøttet.
Forsøkene skal gjennomføres på villfanget torsk på Havbruksstasjonen i Tromsø.
Vi ønsker å teste alternative avlivningsmetoder opp mot den tradisjonelle avlivingsmetoden med å la fisken ligge i luft (asfyksi). I forsøkene våre skal vi benytte en el-bedøver å undersøke om dette kan gi tilfredsstillende kvalitet på sluttproduktet (fillet). Fisk vil bli avlivet både tradisjonelt og med el-bedøver eller slagmaskin og lagret videre i enten luft eller vann for å undersøke hvilke metode som gir best kvalitet. Det er et poeng at fisken forblir bedøvet til den er bløgget og død, derfor skal vi gjennom hele forsøket benytte VER (Visual evoked response)-metoden, hvor en sjekker de viktigste faktorene i med tanke på fiskens bevissthetsnivå og hvor god bedøvelsen er. Parameterne som sjekkes er: fiskens likevekt, ventilering og øyerespons. Kvaliteten vil bli vurdert ut ifra blodmengde i fillet (målt spektroskopisk).
Fokuset i dette prosjektet rettest mot det som skjer etter at fisken er kommet ombord i båten (tråler og snurrevad), særlig med tanke på avlivning. Dagens fiskeflåte mangler teknologi for å handtere store mengder fisk på en måte som sikrer god kvalitet og velferd for fisken. Dette medfører at den vanligste avlivningsmetoden for fisk om bord på trålere og snurrevad, er ved eksponering i luft (kvelning). Dette kan skape store utfordringer for kvaliteten og velferden. Det er ønskelig å gjennomføre forsøk som synliggjør disse utfordringene ovenfor industrien. Med sikte på å endre praksis for hvordan fisk håndteres ombord på fiskefartøyene. Hovedmålet med dette forsøket er komme med forslag på hvordan vi kan sikre en prosess om bord i fartøyene som ivaretar både fiskevelferd og kvaliteten på sluttproduktet/fiskekjøttet.
Forsøkene skal gjennomføres på villfanget torsk på Havbruksstasjonen i Tromsø.
Vi ønsker å teste alternative avlivningsmetoder opp mot den tradisjonelle avlivingsmetoden med å la fisken ligge i luft (asfyksi). I forsøkene våre skal vi benytte en el-bedøver å undersøke om dette kan gi tilfredsstillende kvalitet på sluttproduktet (fillet). Fisk vil bli avlivet både tradisjonelt og med el-bedøver eller slagmaskin og lagret videre i enten luft eller vann for å undersøke hvilke metode som gir best kvalitet. Det er et poeng at fisken forblir bedøvet til den er bløgget og død, derfor skal vi gjennom hele forsøket benytte VER (Visual evoked response)-metoden, hvor en sjekker de viktigste faktorene i med tanke på fiskens bevissthetsnivå og hvor god bedøvelsen er. Parameterne som sjekkes er: fiskens likevekt, ventilering og øyerespons. Kvaliteten vil bli vurdert ut ifra blodmengde i fillet (målt spektroskopisk).