Matsvindel medførte virksomhetskarantene
Klagesaksenheten ville ilegge en virksomhet lovens lengste virksomhetskarantene etter grove og gjentatte brudd på næringsmiddelregelverket og forsøk på å omgå Mattilsynets sanksjoner. Forvaltningsloven satte begrensninger for hvor lang karantenen kunne være.
- Avgjort dato
- Saksnummer
- 2022/66011
- Resultat
- Ikke medhold
Bakgrunn
En virksomhet ble tatt i brudd på næringsmiddelregelverket. Blant annet drev de ulovlig ompakking av dyremat til menneskemat og endret ingredienslister på varer de hadde importert for å skjule at de inneholdt animalske produkter fra ikke-godkjent tredjeland. Virksomheten hadde gjennom en årrekke blitt tatt i brudd på regelverket, men forsøkt å omgå sanksjoner ved å opprette nye selskap.
Vurdering
Klagesaksenheten fant at det var blitt begått så grove og gjentatte brudd på matloven at det var grunnlag for maksimal virksomhetskarantene på seks måneder, jf. Matloven § 25. Regionen hadde ilagt virksomhetskarantene på tre måneder. På grunn av omgjøringsfristen i forvaltningsloven § 34 var det imidlertid ikke grunnlag til å omgjøre regionens vedtak til skade for parten.
Virksomheten hadde byttet ut daglig leder i selskapet med hennes ektemann, og avskjediget noen av personene som sto bak bruddene. Klagesaksenheten fant at virksomheten ikke hadde gjort tilstrekkelige endringer til at ikke virksomhetskarantene kunne ilegges. Det ble også lagt vekt på at virksomheten hadde en lang historikk med grove brudd på regelverket, og at de gjentatte ganger hadde opprettet nye selskaper for å komme seg unna Mattilsynets sanksjoner.
Konklusjon
Klagesaksenheten stadfestet regionens vedtak om virksomhetskarantene i tre måneder. Det ble likevel presisert at man mente bruddene var grove nok til å ilegges maksimal karantenetid på seks måneder, og at fremtidige brudd på regelverk kunne følges opp med strengere virkemidler.
Be om innsyn i saken via eInnsyn: 2022/66011
Regelverk
Matloven
§ 25. Stenging og virksomhetskarantene
Kilde: Lovdata.no