Plikter for virksomheter der animalske biprodukter oppstår
Plikter etter animaliebiproduktregelverket i virksomheter der animalske biprodukter oppstår, som slakterier, fiskemottak, nedskjæringsvirksomheter, meierier og liknende.
Virksomhetene hvor animalske biprodukter oppstår vil ofte være godkjent etter mathygieneregelverket, og må ikke samtidig være godkjent i henhold til animaliebiproduktregelverket.
Virksomhetene hvor animalske biprodukter oppstår har et viktig ansvar for å sikre at materialet håndteres trygt og at det verken utgjør en trussel for den næringsmiddelproduksjonen som skjer i virksomheten eller for dyre- og folkehelsen for øvrig. Det grunnleggende kravet til virksomhetene er at de samler inn materialet uten unødig opphold og kategoriserer det riktig. Videre skal virksomhetene ha kontroll på hva de ulike beholderne faktisk inneholder og sørge for at det gis informasjon om dette til neste ledd i verdikjeden gjennom nedtegning i det handelsdokumentet som skal følge materialet.
Startpunkt i produksjonskjeden
I næringsmiddelvirksomheten må man sikre at håndtering, lagring og transport skjer på en slik måte at det hindrer krysskontaminering.
Virksomheten har plikt til å identifisere de animalske biproduktene som oppstår i virksomheten, og håndtere de i samsvar med animaliebiproduktegelverket (Forordning 1069/2009 artikkel 4).
Håndteringen må ikke utsette næringsmiddelproduksjonen i virksomheten for risiko. Dette kan bety at det er best at håndteringen skjer i en egen del av virksomheten eller anlegget (forordning 1069/2009 artikkel 21 og 26).
Regelverk
Forordning 1069/2009, artikkel 4, 21 og 26
Artikkel 4 Startpunktet i produksjonskjeden og forpliktelser
1. Driftsledere skal når de framstiller animalske biprodukter eller avledede produkter som omfattes av denne forordning, umiddelbart identifisere produktene og sikre at de håndteres i samsvar med denne forordning (startpunkt).
2. Driftsansvarlige skal i foretak som er under deres kontroll, sikre at de krav i denne forordning som er relevante for deres aktiviteter, er oppfylt for animalske biprodukter og avledede produkter i alle ledd i kjeden av innsamling, transport, håndtering, behandling, omdanning, bearbeiding, lagring, omsetning, distribusjon, bruk og disponering.
3. Medlemsstatene skal overvåke og kontrollere at de relevante kravene i denne forordning er oppfylt av driftsansvarlige i hele kjeden av animalske biprodukter og avledede produkter som nevnt i nr. 2. For dette formål skal de opprettholde et system med offentlige kontroller i samsvar med relevante fellesskapsregler.
4. Medlemsstatene skal sikre at det er opprettet et egnet system på deres territorium som sikrer at animalske biprodukter
a.
innsamles, identifiseres og transporteres uten unødig opphold, og
b.
håndteres, brukes eller disponeres i samsvar med denne forordning.
5. Medlemsstatene kan oppfylle sine forpliktelser i henhold til nr. 4 i samarbeid med andre medlemsstater eller tredjestater.
Artikkel 21 Innsamling og identifisering med hensyn til kategori og transport
1. Driftsansvarlige skal innsamle, identifisere og transportere animalske biprodukter uten unødig opphold på vilkår som hindrer at det oppstår risiko for folkehelsen og dyrehelsen.
2. Driftsansvarlige skal sikre at animalske biprodukter og avledede produkter under transport følges av et handelsdokument, eller dersom denne forordning eller et tiltak vedtatt i samsvar med nr. 6 krever det, et hygienesertifikat.
Som unntak fra første ledd kan vedkommende myndighet tillate transport av husdyrgjødsel mellom to steder på samme driftsenhet, eller mellom driftsenheter og brukere av husdyrgjødsel i samme medlemsstat, uten et handelsdokument eller hygienesertifikat.
3. Handelsdokumenter og hygienesertifikater som følger animalske biprodukter eller avledede produkter under transport, skal minst inneholde opplysninger om produktenes opprinnelse, bestemmelsessted og mengde, og en beskrivelse av de animalske biproduktene eller avledede produktene og merkingen av dem, når slik merking kreves i henhold til denne forordning.
For animalske biprodukter og avledede produkter som transporteres innenfor en medlemsstats territorium, kan imidlertid vedkommende myndighet i den berørte medlemsstat tillate at opplysningene nevnt i første ledd overføres ved hjelp av et alternativt system.
4. Driftsansvarlige skal innsamle, transportere og disponere kjøkken- og matavfall i kategori 3, i samsvar med nasjonale tiltak omhandlet i artikkel 13 i direktiv 2008/98/EF.
5. Følgende skal fastsettes etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 52 nr. 3:
a.
maler for handelsdokumenter som skal følge animalske biprodukter under transport, og
b.
maler for hygienesertifikater og vilkår for hvordan disse skal følge animalske biprodukter og avledede produkter under transport.
6. Det kan fastsettes gjennomføringstiltak for denne artikkel med hensyn til følgende:
a.
tilfeller der det kreves et hygienesertifikat i lys av den risiko for folkehelsen og dyrehelsen som visse avledede produkter utgjør,
b.
tilfeller der avledede produkter som unntak fra nr. 2 første ledd kan transporteres uten handelsdokumenter eller hygienesertifikater nevnt der, i lys av den lave risikoen som visse animalske biprodukter eller avledede produkter utgjør for folkehelsen og dyrehelsen,
c.
krav om identifisering, herunder merking, og om atskillelse av ulike kategorier av animalske biprodukter under transport, og
d.
vilkår for å hindre at risiko for folkehelsen og dyrehelsen oppstår under innsamling og transport av animalske biprodukter, herunder vilkår for sikker transport av disse produktene når det gjelder beholdere, kjøretøyer og emballasje.
Disse tiltakene, som er utformet for å endre ikke-vesentlige deler av denne forordning ved å utfylle den, skal vedtas etter framgangsmåten med forskriftskomité med kontroll nevnt i artikkel 52 nr. 4.
Artikkel 26 Håndtering av animalske biprodukter i næringsmiddelforetak
1. Behandling, bearbeiding eller lagring av animalske biprodukter i virksomheter eller anlegg som er godkjent eller registrert i samsvar med artikkel 4 i forordning (EF) nr. 853/2004 eller i samsvar med artikkel 6 i forordning (EF) nr. 852/2004, skal skje under forhold som hindrer krysskontaminering og, ved behov, i en egen del av virksomheten eller anlegget.
2. Råstoffer til framstilling av gelatin og kollagen som ikke er beregnet på konsum, kan lagres, behandles eller bearbeides i virksomheter som er særskilt godkjent i henhold til avsnitt XIV kapittel I nr. 5 og avsnitt XV kapittel I nr. 5 i vedlegg III til forordning (EF) nr. 853/2004, forutsatt at overføring av sykdomsrisiko hindres ved at slike råstoffer atskilles fra råstoffene til framstilling av produkter av animalsk opprinnelse.
3. Nr. 1 og 2 får anvendelse uten at det berører mer spesifikke krav som er fastsatt i Fellesskapets veterinærregelverk.
Transport av et animalsk biprodukt til neste ledd i verdikjeden, skal følges av et handelsdokument.
Handelsdokumentet er avgjørende for sporingen av animalske biprodukter. Dokumentet skal minst inneholde opplysninger om produktenes opprinnelse, bestemmelsessted og mengde, samt en beskrivelse av de animalske biproduktene og merkingen av dem.
Virksomheten har en plikt å dokumentere innholdet i hvert parti som de leverer fra seg. Dette skal opplyses i handelsdokumentet. Spesielt viktig er opplysninger om innhold av fremmedstoffer eller annet som gjør at materialet er nedgradert fra kategori 3 til en lavere kategori. Et eksempel på dette er animalske biprodukter fra dyr som er behandlet med legemidler like før slakt. Hvis tilbakeholdelsestiden ikke er overholdt, kan produktene inneholde restverdier over tillatt grenseverdi for konsum og bli nedgradert til kategori 2.
Det skal være detaljert informasjon om materialet i handelsdokumentet. For eksempel kan materialet være forurenset med kjemikalier eller fremmedlegemer, som virksomheten ikke har tatt hensyn til ved kategoriseringen. Det skal likevel være opplyst om dette i handelsdokumentet.
Artikkel 21 Innsamling og identifisering med hensyn til kategori og transport
1. Driftsansvarlige skal innsamle, identifisere og transportere animalske biprodukter uten unødig opphold på vilkår som hindrer at det oppstår risiko for folkehelsen og dyrehelsen.
2. Driftsansvarlige skal sikre at animalske biprodukter og avledede produkter under transport følges av et handelsdokument, eller dersom denne forordning eller et tiltak vedtatt i samsvar med nr. 6 krever det, et hygienesertifikat.
Som unntak fra første ledd kan vedkommende myndighet tillate transport av husdyrgjødsel mellom to steder på samme driftsenhet, eller mellom driftsenheter og brukere av husdyrgjødsel i samme medlemsstat, uten et handelsdokument eller hygienesertifikat.
3. Handelsdokumenter og hygienesertifikater som følger animalske biprodukter eller avledede produkter under transport, skal minst inneholde opplysninger om produktenes opprinnelse, bestemmelsessted og mengde, og en beskrivelse av de animalske biproduktene eller avledede produktene og merkingen av dem, når slik merking kreves i henhold til denne forordning.
For animalske biprodukter og avledede produkter som transporteres innenfor en medlemsstats territorium, kan imidlertid vedkommende myndighet i den berørte medlemsstat tillate at opplysningene nevnt i første ledd overføres ved hjelp av et alternativt system.
4. Driftsansvarlige skal innsamle, transportere og disponere kjøkken- og matavfall i kategori 3, i samsvar med nasjonale tiltak omhandlet i artikkel 13 i direktiv 2008/98/EF.
5. Følgende skal fastsettes etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 52 nr. 3:
a.
maler for handelsdokumenter som skal følge animalske biprodukter under transport, og
b.
maler for hygienesertifikater og vilkår for hvordan disse skal følge animalske biprodukter og avledede produkter under transport.
6. Det kan fastsettes gjennomføringstiltak for denne artikkel med hensyn til følgende:
a.
tilfeller der det kreves et hygienesertifikat i lys av den risiko for folkehelsen og dyrehelsen som visse avledede produkter utgjør,
b.
tilfeller der avledede produkter som unntak fra nr. 2 første ledd kan transporteres uten handelsdokumenter eller hygienesertifikater nevnt der, i lys av den lave risikoen som visse animalske biprodukter eller avledede produkter utgjør for folkehelsen og dyrehelsen,
c.
krav om identifisering, herunder merking, og om atskillelse av ulike kategorier av animalske biprodukter under transport, og
d.
vilkår for å hindre at risiko for folkehelsen og dyrehelsen oppstår under innsamling og transport av animalske biprodukter, herunder vilkår for sikker transport av disse produktene når det gjelder beholdere, kjøretøyer og emballasje.
Disse tiltakene, som er utformet for å endre ikke-vesentlige deler av denne forordning ved å utfylle den, skal vedtas etter framgangsmåten med forskriftskomité med kontroll nevnt i artikkel 52 nr. 4.
Virksomheter som sender, transporterer eller mottar animalske biprodukter skal føre register over forsendelsene og tilhørende handelsdokument eller hygienesertifikat
Virksomhetene hvor animalske biprodukter oppstår skal derfor føre register over alle partier med animalske biprodukter som er sendt fra virksomheten.
Regelverk
Forordning 1069/2009, artikkel 22
Artikkel 22 Sporbarhet
1. Driftsansvarlige som sender, transporterer eller mottar animalske biprodukter eller avledede produkter, skal føre register over forsendelsene og de tilhørende handelsdokumentene eller hygienesertifikatene.
Første ledd får imidlertid ikke anvendelse når en tillatelse til å transportere animalske biprodukter eller avledede produkter uten handelsdokumenter eller hygienesertifikater er gitt i samsvar med artikkel 21 nr. 2 annet ledd eller med gjennomføringstiltak vedtatt i henhold til artikkel 21 nr. 6 bokstav b).
2. De driftsansvarlige nevnt i nr. 1 skal ha innført systemer og framgangsmåter for å identifisere
a.
de andre driftsansvarlige som deres animalske biprodukter eller avledede produkter er levert til, og
b.
de driftsansvarlige som de har fått leveringer fra.
Disse opplysningene skal stilles til rådighet for vedkommende myndighet på anmodning.
3. Gjennomføringstiltak for denne artikkel kan vedtas etter framgangsmåten med forskriftskomité nevnt i artikkel 52 nr. 3, og særlig med hensyn til
a.
opplysningene som skal stilles til rådighet for vedkommende myndigheter,
b.
hvor lenge disse opplysningene skal oppbevares.
Hvilke plikter avsendervirksomheten vil ha under transport av animalske biprodukter vil avhenge av om de selv transporterer materialet eller om det benyttes en annen virksomhet registrert for slik transport.
Det antas at slik transport vanligvis utføres av aktører uavhengig av virksomheten hvor de animalske biproduktene oppstår.
Forordning 142/2011, vedlegg VIII inneholder detaljerte krav til transportører av animalske biprodukter. Felles for alle kravene knyttet til transport er at de skal sikre at materialet håndteres trygt fra avsender til mottaker, herunder redusere risikoen for at materialet ender opp på feil sted. Kravene til merking av kjøretøy med både farge og tekst er viktig for å sikre sporbarheten under transport.
Kravene til merking skal sikre at produktene ender opp på faktisk destinasjon, og sier ikke noe om produktenes egnethet til det formålet de er tenkt benyttet til. Et eksempel på dette er animalske biprodukter som samles inn av en innsamlingssentral for bruk til fôr til pelsdyr.
Under transport til innsamlingssentralen skal transporten merkes med navn og adresse til innsamlingssentralen og teksten «ikke til humant konsum» (forordning 142/2011 vedlegg VIII kapittel II punkt 2 (xii)).
Når denne typen materiale transporteres til oppdretter skal transporten merkes med «til fôring av» etterfulgt av navnet på den arten materialet er tenkt benyttet som fôr til (forordning 142/2011 vedlegg VIII kapittel II punkt 2 (ii)).