Import av animalske varer fra tredjestat/land utenfor EU/EØS
Alle animalske varer som importeres fra tredjestater skal grensekontrolleres og godkjennes ved en grensekontrollstasjon før de tas inn. Dette gjelder også for enkelte sammensatte produkter.
Grunnen til at det er krav om grensekontroll er å forhindre at smittsomme dyresykdommer kommer inn i EU/EØS og for å sikre at varene som importeres ikke utgjør fare for mennesker, dyr og miljø. EØS-avtalen forplikter Norge til å ha samme regelverk som EU i forbindelse med importkontroll. Varer som godkjennes for import og fri omsetning i Norge blir også godkjent for fri omsetning i hele EØS-området.
Selv om varer godkjennes på en grensekontroll er det alltid importørens ansvar å sikre at varene som tas inn er i henhold til regelverket.
Grensekontroll er en gebyrpliktig tjeneste.
Viktige begreper - Grensekontroll
EØS: EU-landene og Norge, Island og Liechtenstein
Tredjestat: land utenfor EU/EØS (etter Brexit gjelder det også Storbritannia med unntak av Nord-Irland)
Samhandel: handel innenfor EU/EØS-området
Animalske varer: kjøtt, melk, egg, honning m.m.
Ikke-animalske varer: vegetabiler som nøtter, grønnsaker, frø, krydder m.m.
Sammensatte produkter: varer som inneholder både vegetabilske ingredienser og bearbeidede animalske produkter
HS-kode: produktspesifikk kode i det harmoniserte systemet (HS), også kjent som tolltariffnummer og KN-kode
TRACES (TRAde Control and Expert System): felles EU-database hvor hver import av animalske varer fra tredjestat skal meldes
CHED-P (Common Health EntryDocument- Product): opprettes i TRACES av den ansvarlige for lasten for hvert vareparti med animalske varer
Den ansvarlige for lasten: vedkommende som skriver under på CHED i TRACES og som har ansvaret for at varene importeres i henhold til regelverket. Gebyr for grensekontroll og eventuelle vedtak vil bli fattet mot den ansvarlige for lasten. Den ansvarlige for lasten kan være importøren selv, speditør eller annen som representerer importøren.
Positivlisten: Liste i regelverket over alle animalske varer som er grensekontrollpliktige.
Krav til import av animalske varer
Hvilke regler og krav som gjelder avhenger av hva slags animalsk vare som skal importeres, men grunnprinsippene er de samme.
Den animalske varen må komme fra en godkjent tredjestat. For å finne ut om tredjestaten er godkjent for å eksportere den animalske varen til EU/EØS, er det flere landlister i regelverket som må sjekkes.
I vedlegg til forordningen finner man lister over land som oppfyller dyrehelsekrav for ulike animalske varer.
Virksomheten i tredjestaten hvor den animalske varen produseres må være godkjent og listeført for eksport til EU/ EØS. Listen med godkjente virksomheter ligger i TRACES NT: Establishment Lists - TRACES NT (europa.eu)
Varepartiet må følges av offisielle helsesertifikater utstedt av myndighetene i tredjestat, erklæringer eller andre påkrevde dokumenter. Sertifikatmodellene for animalske varer er å finne i følgende forskrifter:
Informasjon til importører av animalske produkter fra Kina:
Mattilsynet gjør oppmerksom på at særskilte beskyttelsestiltak for animalske produkter fra Kina også gjelder for sammensatte produkter. Kravet gjelder selv der det er små mengder animalske produkter i det sammensatte produktet (for eksempel nudler med egg). Det betyr at krav om analysesertifikat for kloramfenikol og nitrofuraner fra offentlig myndighet også gjelder for sammensatte produkter dersom det inneholder en animalsk bestanddel som er listeført i forskriften.
Regelverket for import baserer seg på kontrollforordningen (2017/625) og dyrehelseforodningen (2016/429). Disse er tatt inn i norske forskrifter. Videre er regelverket for hygiene og næringsmiddeltrygget implementert i matlovsforskriften (178/2022).
Importregelverket er stadig i endring. Landlister og virksomhetslister kan for eksempel endre seg dersom det blir forandring i et lands dyrehelsestatus, eller en virksomhet mister godkjenningen for eksport til EU/EØS. Det er derfor viktig å alltid holde seg oppdatert.
Informasjon til importører av animalske produkter fra Kina
Særskilte beskyttelsestiltak for animalske produkter fra Kina gjelder også for sammensatte produkter, selv der det er små mengder animalske produkter i det sammensatte produktet (for eksempel nudler med egg).
Det betyr at krav om analysesertifikat for kloramfenikol og nitrofuraner fra offentlig myndighet også gjelder for sammensatte produkter dersom det inneholder en animalsk bestanddel som er listeført i forskriften.
For akvakulturprodukter er det et tilleggskrav om analyse for malakittgrønt og krystallfiolett. Dette kravet gjelder både grensekontrollpliktige og ikke grensekontrollpliktige produkter.
Vær oppmerksom på at dette kravet kommer i tillegg til kravet om ordinært helsesertifikat eller privat erklæring.
I positivlisten fremkommer det hvilke varer som er grensekontrollpliktige. Listen er basert på tolltariffnummer, så det er viktig at du har riktig kode på varen som skal importeres. Er du usikker på om koden er riktig kan toll eventuelt kontaktes.
Hvis positivlisten ikke gir klarhet i om varen skal grensekontrolleres eller ikke, anbefales det å ta kontakt med en av Mattilsynets grensekontrollstasjoner.
All import av animalske varer fra tredjestat skal grensekontrolleres.
Før ankomst til EU/EØS skal varepartiet forhåndsmeldes via TRACES NT til grensekontrollen hvor varepartiet skal tas inn gjennom.
Det er viktig at grensekontrollen er godkjent for varekategorien som skal importeres. Ved hver import skal det opprettes en CHED-P (Common Health Entry Docucument- Product). Sammensatte produkter som unntatt grensekontroll skal meldes i Mattilsynets skjematjenester.
Artikkel 56 Driftsansvarliges og vedkommende myndigheters bruk av det felles innførselsdokumentet om helse (CHED)
1. For hver forsendelse av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, skal den driftsansvarlige som er ansvarlig for forsendelsen, fylle ut de relevante delene av det felles innførselsdokumentet om helse og angi de opplysningene som er nødvendige for øyeblikkelig og fullstendig identifikasjon av forsendelsen og dens bestemmelsessted.
2. Når det i denne forordning henvises til det felles innførselsdokumentet om helse, henvises det også til den elektroniske versjonen av dokumentet.
3. Det felles innførselsdokumentet om helse skal brukes av
a.
de driftsansvarlige som er ansvarlige for forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, for å gi forhåndsmelding til de vedkommende myndighetene på grensekontrollstasjonen om at disse forsendelsene ankommer, og
b.
de vedkommende myndighetene på grensekontrollstasjonen for å
i.
registrere resultatet av den offentlige kontrollen som er gjennomført, og eventuelle beslutninger som er truffet på grunnlag av det, herunder beslutninger om å avvise en forsendelse,
ii.
oversende de opplysningene som er nevnt i punkt i), gjennom IMSOC.
4. De driftsansvarlige som er ansvarlige for forsendelsen, skal gi forhåndsmelding i samsvar med nr. 3 bokstav a) ved å fylle ut og sende inn den relevante delen av det felles innførselsdokumentet om helse til IMSOC for videresending til de vedkommende myndighetene på grensekontrollstasjonen, før forsendelsen fysisk ankommer Unionen.
5. De vedkommende myndighetene på grensekontrollstasjonen skal ferdigstille det felles innførselsdokumentet om helse så snart
a.
all offentlig kontroll som kreves i henhold til artikkel 49 nr. 1, er gjennomført,
b.
resultatene av den fysiske kontrollen foreligger, dersom slik kontroll er påkrevd, og
c.
en beslutning om forsendelsen er blitt truffet i samsvar med artikkel 55 og angitt på det felles innførselsdokumentet om helse.
Animalske varer skal alltid grensekontrolleres. Varepartiet skal forhåndsmeldes med CHED-P før ankomst til EU/ EØS gjennom TRACES. Helsesertifikater, erklæringer og andre relevante følgedokumenter skal fremlegges for grensekontrollen.
Grensekontrollen består alltid av en dokumentkontroll og identitetskontroll, og eventuelt en fysisk kontroll av varepartiet. Etter gjennomført dokumentkontroll skal varepartiet alltid fremvises grensekontrollen for identitetskontroll. Basert på ulike kontrollfrekvenser i regelverket gjennomføres det fysisk kontroll av utvalgte varepartier.
En fysisk kontroll kan innebære uttak av laboratorieprøver. Hvis alt er i orden godkjennes CHED-P i TRACES. Avdekkes feil i dokument-, identitets- eller den fysiske kontrollen kan det medføre at varene avvises for import.
Ved behov skal importvirksomheten bistå med gjennomføring av kontrollen vederlagsfritt.
Artikkel 49: Offentlig kontroll på grensekontrollstasjoner 1. For å verifisere overholdelsen av de relevante kravene i reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2 skal de vedkommende myndighetene gjennomføre offentlig kontroll av forsendelsene av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, når forsendelsen ankommer grensekontrollstasjonen. Den offentlige kontrollen skal omfatte dokumentkontroll, identitetskontroll og fysisk kontroll.
Artikkel 54: Hyppighet av dokumentkontroll, identitetskontroll og fysisk kontroll 1. Alle forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, skal omfattes av dokumentkontroll. 2. Identitetskontroll og fysisk kontroll av forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, skal gjennomføres med en hyppighet som er basert på den risikoen hvert dyr, hver vare eller hver kategori av dyr eller varer utgjør for menneskers eller dyrs helse, for plantehelsen eller dyrevelferden eller, når det gjelder genmodifiserte organismer og plantevernmidler, for miljøet.
Regelverk
Forskrift om offentlig kontroll på matområdet
Artikkel 54 Hyppighet av dokumentkontroll, identitetskontroll og fysisk kontroll
1. Alle forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, skal omfattes av dokumentkontroll.
2. Identitetskontroll og fysisk kontroll av forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, skal gjennomføres med en hyppighet som er basert på den risikoen hvert dyr, hver vare eller hver kategori av dyr eller varer utgjør for menneskers eller dyrs helse, for plantehelsen eller dyrevelferden eller, når det gjelder genmodifiserte organismer og plantevernmidler, for miljøet.
3. Kommisjonen skal ved hjelp av gjennomføringsrettsakter fastsette regler for en ensartet bruk av den hyppigheten som er nevnt i nr. 2. Disse reglene skal sikre at hyppigheten er høyere enn null, og fastsette
a.
kriteriene og framgangsmåtene for å fastsette og endre hyppigheten av identitetskontrollen og den fysiske kontrollen som skal gjennomføres av forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1 bokstav a), b) og c), og tilpasse dem til det risikonivået som er forbundet med disse kategoriene, samtidig som det tas hensyn til
i.
opplysninger som Kommisjonen har innsamlet i samsvar med artikkel 125 nr. 1,
ii.
resultatet av kontroll gjennomført av Kommisjonens sakkyndige i samsvar med artikkel 120 nr. 1,
iii.
driftsansvarliges tidligere overholdelse av reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2,
iv.
data og opplysninger innsamlet gjennom informasjonsstyringssystemet for offentlig kontroll (IMSOC) nevnt i artikkel 131,
v.
tilgjengelige vitenskapelige vurderinger og
vi.
alle andre opplysninger om risikoen forbundet med kategoriene av dyr og varer,
b.
på hvilke vilkår medlemsstatene kan øke den hyppigheten av identitetskontroll og fysisk kontroll som er fastsatt i samsvar med bokstav a), for å ta hensyn til lokale risikofaktorer,
c.
framgangsmåtene for å sikre at den hyppigheten av identitetskontroll og fysisk kontroll som er fastsatt i samsvar med bokstav a), brukes i rett tid og på en ensartet måte.
Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 145 nr. 2.
4. Kommisjonen skal ved hjelp av gjennomføringsrettsakter fastsette regler for
a.
hyppigheten av identitetskontroll og fysisk kontroll av de kategoriene av varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1 bokstav d), og
b.
hyppigheten av identitetskontroll og fysisk kontroll av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1 bokstav e) og f), såframt dette ikke allerede er fastsatt i rettsaktene omhandlet i nevnte nummer.
Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 145 nr. 2.
Artikkel 49 Offentlig kontroll på grensekontrollstasjoner
1. For å verifisere overholdelsen av de relevante kravene i reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2 skal de vedkommende myndighetene gjennomføre offentlig kontroll av forsendelsene av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, når forsendelsen ankommer grensekontrollstasjonen. Den offentlige kontrollen skal omfatte dokumentkontroll, identitetskontroll og fysisk kontroll.
2. Fysisk kontroll skal
a.
når kontrollen gjelder dyr, med unntak av akvatiske dyr, eller kjøtt og spiselig slakteavfall, gjennomføres av en offentlig veterinær, som kan bistås av personale som har fått opplæring i veterinære spørsmål i samsvar med kravene fastsatt i henhold til nr. 5, og som er utpekt av de vedkommende myndighetene for dette formålet,
b.
når kontrollen gjelder akvatiske dyr, andre produkter av animalsk opprinnelse enn dem som er nevnt i bokstav a) i dette nummer, formeringsmateriale eller animalske biprodukter, gjennomføres av en offentlig veterinær eller av personale som har fått opplæring i samsvar med kravene fastsatt i henhold til nr. 5, og som er utpekt av de vedkommende myndighetene for dette formålet,
c.
når kontrollen gjelder planter, planteprodukter og andre gjenstander, gjennomføres av en offentlig plantehelsekontrollør.
3. De vedkommende myndighetene på grensekontrollstasjonene skal systematisk gjennomføre offentlig kontroll av forsendelser av dyr som transporteres og av transportmidler, for å verifisere overholdelsen av kravene til dyrevelferd fastsatt i reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2. De vedkommende myndighetene skal innføre ordninger for å prioritere offentlig kontroll av dyr som transporteres, og for å redusere forsinkelser ved slik kontroll.
4. Kommisjonen kan ved hjelp av gjennomføringsrettsakter fastsette regler for de praktiske ordningene for framvisning av forsendelser av de kategoriene av dyr og varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, de transportenhetene eller underenhetene som kan utgjøre en enkeltstykkforsendelse, og det høyeste antallet slike enheter eller underenheter i hver forsendelse, samtidig som det tas hensyn til behovet for å sikre rask og effektiv håndtering av forsendelsene og den offentlige kontrollen som de vedkommende myndighetene skal gjennomføre og, dersom det er relevant, internasjonale standarder. Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 145 nr. 2.
5. Kommisjonen skal vedta delegerte rettsakter i samsvar med artikkel 144 for å utfylle denne forordning med hensyn til regler om særlige krav til opplæring av det personalet som er nevnt i nr. 2 i denne artikkel, med henblikk på gjennomføringen av fysisk kontroll på grensekontrollstasjonene.
Importgebyret dekker Mattilsynets lønns- og personalkostnader, herunder utgifter til lokaler og utstyr samt kostnader for prøvetaking, enkelte laboratorieanalyser mv. Gebyrets størrelse reguleres årlig og alle satsene er å finne i gebyrforskriften.
I henhold til ordlyden i forskriftens § 3 om svært små varepartier eller forsendelser er dette definert som forsendelser med nettovekt under 100 kilo. For slike forsendelser betales et lavere gebyr.
Regelverk
Forskrift om gebyr for veterinær grensekontroll
§ 2. Plikt til å betale gebyr
Importør skal betale gebyr for veterinær grensekontroll i henhold til denne forskriften. Gebyr skal også betales dersom tilsyn og kontroll har resultert i avvisning eller destruksjon av varepartiet.
Betalingen skal foretas før fortolling, transittering eller innleggelse på tollager eller som følge av vedtak om avvisning eller destruksjon. Alternativt kan importøren stille sikkerhet for betaling av gebyret.
Hvis grensekontrollpliktige animalske og ikke-animalske varer ikke fremviser til grensekontroll slik regelverket krever, vil varepartiet anses som ulovlig importert.
Ulovlig importerte varer vil avvises, og dette kan føre til blant annet destruksjon eller retur av varepartiet til avsenderland. Alle kostnader i forbindelse med dette vil falle på importøren.
Regelverk
Forskrift om offentlig kontroll på matområdet
Artikkel 66 Tiltak som skal treffes ved manglende overholdelse i forbindelse med forsendelser som innføres til Unionen
1. De vedkommende myndighetene skal holde tilbake alle forsendelser av dyr eller varer som innføres til Unionen og ikke overholder reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2, og skal nekte innførselen av dem til Unionen.
Alt etter hva som er relevant, skal de vedkommende myndighetene isolere eller sette i karantene slike forsendelser, og dyrene som inngår i dem, skal oppstalles, stelles eller behandles under egnede forhold i påvente av videre beslutning. Dersom det er mulig, skal de vedkommende myndighetene også ta hensyn til behovet for å utvise særlig forsiktighet når det gjelder visse varetyper.
2. Kommisjonen skal ved hjelp av gjennomføringsrettsakter fastsette regler for de praktiske ordningene for isoleringen og karantenen fastsatt i nr. 1 annet ledd i denne artikkel. Disse gjennomføringsrettsaktene skal vedtas i samsvar med undersøkelsesprosedyren nevnt i artikkel 145 nr. 2.
3. Når det gjelder forsendelsen nevnt i nr. 1, skal vedkommende myndighet umiddelbart pålegge den driftsansvarlige som er ansvarlig for forsendelsen, å
a.
destruere forsendelsen,
b.
videresende forsendelsen til et sted utenfor Unionen i samsvar med artikkel 72 nr. 1 og 2, eller
c.
underlegge forsendelsen særbehandling i samsvar med artikkel 71 nr. 1 og 2 eller eventuelle andre tiltak som er nødvendige for å sikre overholdelsen av reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2, og, dersom det er relevant, la forsendelsen brukes til andre formål enn dem den opprinnelig var beregnet på.
Eventuelle tiltak nevnt i første ledd bokstav a), b) og c) skal gjennomføres i samsvar med reglene nevnt i artikkel 1 nr. 2, særlig, når det gjelder forsendelser av levende dyr, reglene for å skåne dyr mot all smerte, belastning og lidelse som kan unngås.
Dersom forsendelsen består av planter, planteprodukter eller andre gjenstander, skal første ledd bokstav a), b) og c) gjelde enten på forsendelsen eller på partier av den.
Før den driftsansvarlige pålegges å treffe tiltak i samsvar med første ledd bokstav a), b) og c), skal vedkommende myndighet høre den berørte driftsansvarlige, med mindre umiddelbare tiltak er nødvendig for å håndtere en risiko for menneskers eller dyrs helse, for plantehelsen eller dyrevelferden eller, når det gjelder genmodifiserte organismer og plantevernmidler, for miljøet.
4. Dersom den vedkommende myndigheten pålegger den driftsansvarlige å treffe ett eller flere av tiltakene fastsatt i nr. 3 første ledd bokstav a), b) eller c), kan denne myndigheten unntaksvis tillate at tiltaket treffes for bare en del av forsendelsen, forutsatt at den delvise destrueringen, videresendingen, særbehandlingen eller andre tiltak
a.
er av en slik art at det sikrer overholdelse,
b.
ikke utgjør en risiko for menneskers eller dyrs helse, for plantehelsen eller dyrevelferden eller, når det gjelder genmodifiserte organismer og plantevernmidler, for miljøet, og
c.
ikke forstyrrer gjennomføringen av den offentlige kontrollen.
5. De vedkommende myndighetene skal umiddelbart underrette følgende parter om eventuelle beslutninger om å nekte innførsel av en forsendelse som fastsatt i nr. 1 i denne artikkel, og om eventuelle pålegg som er gitt i samsvar med nr. 3 og 6 i denne artikkel og artikkel 67:
a.
Kommisjonen.
b.
De vedkommende myndighetene i medlemsstatene.
c.
Tollmyndighetene.
d.
De vedkommende myndighetene i opprinnelsestredjestaten.
e.
Den driftsansvarlige som er ansvarlig for forsendelsen.
Underretningen skal skje via IMSOC.
6. Dersom en forsendelse av de kategoriene av dyr eller varer som er nevnt i artikkel 47 nr. 1, ikke framvises for den offentlige kontrollen omhandlet i nevnte artikkel, eller ikke framvises i samsvar med kravene fastsatt i artikkel 50 nr. 1 og 3, artikkel 56 nr. 1, 3 og 4 eller med reglene vedtatt etter artikkel 48, artikkel 49 nr. 4, artikkel 51, artikkel 53 nr. 1 og artikkel 58, skal de vedkommende myndighetene gi pålegg om at forsendelsen stanses eller tilbakekalles, og at den holdes tilbake med øyeblikkelig virkning.
Nr. 1, 3 og 5 i denne artikkel gjelder for slike forsendelser.
7. Den driftsansvarlige som er ansvarlig for sendingen, skal bære kostnadene for tiltakene nevnt i denne artikkel.
Grensekontrollpliktige varer må importeres gjennom en grensekontroll.
Som importør kan du selv velge hvilken grensekontroll som skal benyttes så lenge grensekontrollstasjonen er godkjent for den aktuelle varekategorien du skal importere. Hvilken type varer en grensekontroll er godkjent for framkommer av listen over godkjente grensekontrollstasjoner.
EU-kommisjonen har på sine offisielle nettsider lagt ut generell informasjon om veterinær grensekontroll, med blant annet lister over alle grensekontrollstasjoner i EØS-området, veiledningsdokumenter, rettsakter, «frequently asked questions» (FAQ) med mer.
Ved spørsmål om import av animalske varer fra tredjestat, ta kontakt med Mattilsynet lokalt eller en av grensekontrollstasjonene.
Importørens plikter
Selv om en vare godkjennes på grensekontrollen er det fortsatt du som importør som har ansvaret for at varen oppfyller kravene i regelverket når de omsettes i Norge.