Beregning av tvangsmulkt etter forskrift om lakselusbekjempelse
Det var nødvendig å benytte tvangsmulkt i tillegg til tiltak for å redusere antall lakselus i et akvakulturanlegg. Saken viste at måten man beregner tvangsmulkt på etter lakselusforskriften kan være utdatert.
- Avgjort dato
- Saksnummer
- 2019/251800
- Resultat
- Ikke medhold
Bakgrunn
Akvakulturanlegget hadde i flere uker rapportert om for mye lus, og lusegrensene var overskredet i tre av de fire siste ukene før Mattilsynet fattet vedtak om å iverksette tiltak. Tvangsmulkt ble iverksatt for å motivere eierne til å etterleve lusegrensen. Målet med å bruke tvangsmulkt er å sikre at nivået av lakselus på oppdrettsfisken ikke utgjør en trussel for villaks og andre oppdrettsfisk. Klager mente vedtaket fra Mattilsynet var unødvendig og at det høye lusetallet var utenfor deres kontroll.
Vurdering
Det fulgte av forskrift om lakselusbekjempelse § 8 i 2019 at det «til enhver tid [skal] være færre enn 0,5 voksne hunnlus av lakselus i gjennomsnitt per fisk i akvakulturanlegget».
Dårlig kontroll med lakselus kan føre til at store mengder luselarver sprer seg til annen oppdrettslaks og til villaks. Når oppdrettsfisken blir hardt angrepet av lakselus, kan dette forårsake sår og skader som kan føre til infeksjoner. Håndtering av fisken for å telle og behandle luseproblemet kan i tillegg forverre velferdsproblemet.
Mattilsynet ila anlegget løpende mulkt på 333 771 kroner per dag hvis oppdretter ikke fulgte tiltakene for å sørge for at mengden lakselus per fisk ikke oversteg 0,5 voksne hunnlus i gjennomsnitt innen 18. september 2019. Om nødvendig måtte de også slakte ut deler av eller hele lokaliteten gjennomføres.
På dette stadiet av produksjonen vil det kunne være høy fortjeneste ved å la fisken vokse noen ekstra dager eller uker. Jo større fisken er i utgangspunktet, desto større kan tilveksten og fortjenesten bli. I dette tilfellet var det mindre å vinne på å følge regelverket sammenlignet med kostnader i form av tapt gevinst ved å la fisken stå i anlegget i den kritiske perioden der lusemengden kan komme ut av kontroll.
Måten utmålingsregelen er formulert på i forskriftens § 12, er ikke tilstrekkelig for å sikre at oppdretter følger opp vedtaket som regionen fattet. Mulkten er for lav til å overstige den ekstra inntjeningen som kan oppnås
Konklusjon
Klagen førte ikke frem. Klagesaksenheten mente at beregningsmodellen for tvangsmulkt i forskriften om lakselusbekjempelse § 12 ikke lenger var effektiv som det pressmiddelet det var ment å være.
Be om innsyn i saken via einnsyn 2019/251800
Regelverk
Forskrift om lakselusbekjempelse
§ 8. Grenser for lakselus og tiltak
§ 12. Tvangsmulkt
Kilde: Lovdata.no