Klagesak

Endringer i status for lakselus medførte ny vurdering av søknad om etablering av lokalitet

Vedtak om avslag på søknad om etablering av et anlegg ble returnert til regionen for ny vurdering etter at status med hensyn på lakselus nå vurderes å være akseptabel. 

Publisert
Avgjort dato
Saksnummer
2021/205486
Resultat
Opphevet

Bakgrunn

Saken gjelder etablering av en ny lokalitet, som vil ligge i en relativt stor og robust brakkleggingsgruppe. Selskapet som søkte, hadde flere gjentatte brudd på lusegrensen i sine nærmeste anlegg da regionen avgjorde saken i juli 2021. Hovedspørsmålet i denne saken var om det 2 ½ år senere fortsatt var grunnlag for et avslag.

Vurdering

For at Mattilsynet skal kunne godkjenne en ny etablering av et akvakulturanlegg må etableringen ikke utgjøre en uakseptabel risiko med hensyn til spredning av sykdommer, for eksempel lakselus. Lusesituasjonen i anleggene i nærområdet har betydning for hvor stor risikoen er spredning av sykdom er og om det er akseptabel risiko for smitte. Ved etablering av et nytt anlegg vektlegges det derfor hvordan lusesituasjonen har vært i anleggene i nærområdet som har stor grad av smittekontakt med det aktuelle anlegget. 

Det var riktig av regionen i Mattilsynet å avslå søknaden i 2021 da det var for mye lus i naboanleggene. 

Fra 2021 har det vært en vesentlig bedring i brakkleggingsgruppen. Totalt sett mente vi at lusesituasjonen nå er under god kontroll i brakkleggingsgruppen som helhet, med ett unntak som var et anlegg 10 km fra omsøkt lokalitet, hvor de hadde tre brudd på lusegrensen i 2022. 

Klagesaksenheten mener at etableringen av det nye anlegget ikke vil utgjøre en uakseptabel spredning for smitte av lakselus. Klagesaksenheten fant det riktig å oppheve vedtaket og returnere saken til regionen for ny vurdering, for også å se på momenter som fiskehelse, fiskevelferd og dødelighet, og internkontroll.  For eksempel mer konkrete vurderinger av dødelighet sammenlignet med andre anlegg, hvor lenge det hadde vært høy dødelighet, tiltak som eventuelt var iverksatt for å redusere risikoen for høy dødelighet og behovet for å se effekten av eventuelle tiltak i praksis. Regionen må også vurdere anleggets biosikkerhetstiltak og biosikkerhetsplan.

Konklusjon

På grunn av at status med hensyn på lakselus nå var akseptabel, og kunne gi grunnlag for etablering av nytt anlegg, fant klagesaksenheten det riktig å oppheve vedtaket fra regionen og returnere saken for ny behandling.

Du kan be om innsyn i saken via einnsyn: 2021/205486

Regelverk

Matloven

§ 23. Tilsyn og vedtak

Mattilsynet fører tilsyn og kan fatte nødvendige vedtak for gjennomføring av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven, herunder forby import, eksport og omsetning eller pålegge tilbaketrekning fra markedet, isolasjon, avlivning, destruksjon, kassasjon, båndlegging, merking eller særskilt behandling. Kongen kan delegere myndighet til andre offentlige eller private rettssubjekter og gi bestemmelser om hvem som er klageinstans i slike tilfeller.
Dersom påleggene ikke etterkommes, det er ukjent hvem som er ansvarlig, eller det er nødvendig å få gjennomført tiltak raskt, kan tilsynsmyndigheten selv gjennomføre tiltak som nevnt i første ledd. Tiltak kan gjennomføres for den ansvarliges regning. Skyldige beløp er tvangsgrunnlag for utlegg.
Mattilsynet kan av hensyn til Norges internasjonale forpliktelser fastsette, endre og oppheve tidsbegrensede forskrifter uten forutgående høring, og kunngjøre forskrifter på særskilt måte.
Offentlige myndigheter plikter på anmodning fra tilsynsmyndigheten å gi nødvendige opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Politi, tollvesen, kystvakt og kommuner skal på anmodning bistå tilsynsmyndigheten.
Se hele loven

Kilde: Lovdata.no

Dyrehelseforskriften

§ 4. Dyrehelseforordningen

EØS-avtalens vedlegg I kapittel I del 1.1 nr. 13 (forordning (EU) 2016/429 som endret ved forordning (EU) 2017/625 og forordning (EU) 2018/1629) om smittsomme dyresykdommer og om endring og oppheving av visse rettsakter på dyrehelseområdet («dyrehelseforordningen») gjelder som forskrift med de tilpasninger som følger av vedlegg I kapittel I, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
Artikkel 181
Godkjenning og vilkår for godkjenning, og delegerte rettsakter
1. Vedkommende myndighet skal bare gi godkjenning til akvakulturanlegg som nevnt i artikkel 176 nr. 1 og artikkel 178 bokstav a), til grupper av akvakulturanlegg som nevnt i artikkel 177, og til næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr som nevnt i artikkel 179, i følgende tilfeller:
  1. a.
    Anleggene oppfyller følgende krav, der det er relevant, når det gjelder
    1. i.
      karantene, isolasjon og andre biosikkerhetstiltak, idet det tas hensyn til kravene i artikkel 10 nr. 1 bokstav b) og eventuelle regler vedtatt i samsvar med artikkel 10 nr. 6,
    2. ii.
      overvåkingskrav i henhold til artikkel 24 og dersom det er relevant for den berørte anleggstypen og den tilknyttede risikoen, artikkel 25,
    3. iii.
      journalføring som fastsatt i artikkel 186–188 og eventuelle regler vedtatt i henhold til artikkel 189 og 190.
  2. b.
    Anleggene har lokaler og utstyr som
    1. i.
      i tilstrekkelig grad begrenser risikoen for innføring og spredning av sykdommer til et akseptabelt nivå, idet det tas hensyn til den aktuelle anleggstypen,
    2. ii.
      har tilstrekkelig kapasitet for artene, kategoriene og mengden (antall, volum eller vekt) av berørte akvatiske dyr.
  3. c.
    Anleggene utgjør ikke en uakseptabel risiko med hensyn til spredning av sykdommer, idet det tas hensyn til de risikoreduserende tiltakene som er innført.
  4. d.
    Anleggene har innført et system som gjør at den driftsansvarlige kan godtgjøre overfor vedkommende myndighet at kravene i bokstav a), b) og c) er oppfylt.
2. Kommisjonen skal vedta delegerte rettsakter i samsvar med artikkel 264 når det gjelder følgende:
  1. a.
    Karantene, isolasjon og andre biosikkerhetstiltak som nevnt i nr. 1 bokstav a) i).
  2. b.
    Overvåking som nevnt i nr. 1 bokstav a) ii).
  3. c.
    Lokaler og utstyr som nevnt i nr. 1 bokstav b).
3. Når Kommisjonen utarbeider de reglene som skal fastsettes i delegerte rettsakter som skal vedtas i henhold til nr. 2, skal følgende forhold tas i betraktning:
  1. a.
    Risikoene som den enkelte typen anlegg utgjør.
  2. b.
    Artene og kategoriene av akvakulturdyr eller akvatiske dyr som er relevante for godkjenningen.
  3. c.
    Den aktuelle produksjonstypen.
  4. d.
    Typiske forflytningsmønstre for typen akvakulturanlegg og de artene og kategoriene av dyr som holdes i disse anleggene.
Se hele forskriften

Kilde: Lovdata.no

Forskrift om utvidelse av akvakulturanlegg mv

§ 7. Forhold som vurderes ved godkjenning

For at godkjenning skal kunne gis må etableringen av akvakulturanlegget, eller havbeitet, ikke innebære uakseptabel risiko for spredning av smitte, herunder smitte inn til akvakulturanlegget eller havbeitet og dets omkringliggende miljø.
I vurdering av smittefaren skal det legges særlig vekt på avstand til vassdrag, annen akvakulturrelatert virksomhet og til grupper av akvakulturanlegg. Det skal også legges vekt på hvilken art som skal produseres, driftsform og produksjonsomfang.
For akvakulturanlegg i sjø, vurderes avstand til annen akvakulturrelatert virksomhet og vassdrag i hovedsak ut fra plassering av produksjonsenhetene. For akvakulturanlegg på land vurderes avstand til andre akvakulturrelaterte virksomheter og vassdrag i hovedsak ut fra vanninntak og avløp.
Det skal foreligge et internkontrollsystem som sannsynliggjør at krav til smittehygienisk og velferdsmessig forsvarlig drift, herunder beredskapsplan, risikobasert helsekontroll, opprettholdelse av god vannkvalitet og journalføring, kan etterleves.
Akvakulturanlegg og havbeite skal kunne ivareta artens krav til et godt levemiljø. Det skal være sikkerhet for tilstrekkelig tilførsel av vann av egnet kvalitet. Anlegget skal være slik lokalisert og konstruert at risikoen er lav for at akvakulturdyrene påføres skade eller unødig påkjenning. Ved vurdering av velferden skal opplysninger om anleggets utforming og utstyr samt dets plassering på lokaliteten vurderes opp mot produksjonsform og vanndata.
Det kan stilles vilkår til godkjenningen.
Se hele forskriften

Kilde: Lovdata.no