Virksomheten må selv sette holdbarhetstid på kaldrøkte lakseprodukter
En produsent av kaldrøkte lakseprodukter fikk vedtak om å redusere holdbarhetstid på produkter. Produsenten søkte om å øke holdbarhetstiden, men fikk avslag.
- Avgjort dato
- Saksnummer
- 2024/291223
- Resultat
- Opphevet
Bakgrunn
I 2022 og 2023 hadde produsenten av kaldrøkte lakseprodukter to utbrudd av Listeria monocytogenes (listera). Holdbarhetstiden var satt til 35 dager. Etter å ha fattet vedtak om å dokumentere trygg holdbarhetstid og om daglig prøvetaking av produksjonsområder og utstyr for listeria, fattet regionen vedtak om redusert holdbarhetstid til maksimalt 21 dager. Produsenten søkte om å sette lenger holdbarhetstid, men fikk avslag. I klagen har produsenten fremlagt en opptrappingsplan og vist til omfattende prøveresultater, en holdbarhetsstudie og at den antatte smittekilden var fjernet.
Vurdering
Klagesaksenheten vurderte om vedtaket om å redusere holdbarhetstiden var et hensiktsmessig virkemiddel, med tanke på tidligere listeriautbrudd. Produsenten har ansvaret for å sikre trygge næringsmidler i alle ledd av produksjon og distribusjon etter matlovsforordningen artikkel 17 nr. 1. Dette omfatter fastsettelse av holdbarhetstid, der det er tatt hensyn til risiko for vekst av listeria.
Ved utbrudd følger Mattilsynet opp virksomhetens håndtering av situasjonen. Mattilsynet kan treffe tiltak og fatte nødvendige vedtak for å begrense omsetningen av et produkt ved mistanke om at produktet ikke er trygt, se matlovsforordningen artikkel 14 og matloven § 23.
Etter kontrollforordningen artikkel 138 nr. 1 bokstav b skal Mattilsynet bruke tiltakene hensiktsmessig. I dette tilfellet ble virkemidlene brukt opptrappende. Selv om disse tiltakene bidro til å ivareta mattryggheten, grep vedtaket om å redusere holdbarhetstiden inn i produsentens ansvar for å sette holdbarhetsdato for sine produkter. Alternative tiltak som veiledning, stenging av virksomheten, omsetningsforbud eller tilbaketrekking, kunne vært mer hensiktsmessige for å sikre mattrygghet uten å gripe inn i produsentens ansvar i samme grad. Det er ingen søknadsordning for fastsettelse av holdbarhetstid.
Konklusjon
Klagesaksenheten opphevet regionens vedtak om reduksjon i holdbarhetstid til maksimalt 21 dager. Vi opphevet også avslaget på søknad om å øke holdbarhetstiden, da det ikke finnes noe søknadsordning for fastsettelse av holdbarhetstid. Klagesaken tydeliggjør at Mattilsynets og produsentens roller og ansvar for mattrygghet i en utbruddssituasjon.
Du kan be om innsyn i saken via eInnsyn: 2024/291223
Regelverk
Matloven
§ 23. Tilsyn og vedtak
Kilde: Lovdata.no
Forskrift om prinsipper i næringsmiddelregelverket
§ 1. Gjennomføring av forordning (EF) nr. 178/2002
Krav til næringsmiddeltrygghet
-
a. helseskadelig, -
b. uegnet for konsum.
-
a. forbrukernes normale bruk av næringsmiddelet i hvert ledd av produksjon, bearbeiding og distribusjon, og -
b. opplysningene som gis til forbrukeren, herunder opplysninger på etiketten eller andre opplysninger som er allment tilgjengelige for forbrukeren, om hvordan særlige helseskadelige virkninger av visse næringsmidler eller næringsmiddelkategorier kan unngås.
-
a. næringsmiddelets sannsynlige umiddelbare og/eller kortsiktige og/eller langsiktige virkninger ikke bare på helsen til personen som inntar det, men også på helsen til kommende generasjoner, -
b. sannsynlige kumulative giftvirkninger, -
c. bestemte forbrukerkategoriers særlige helsemessige ømfintlighet overfor et næringsmiddel som er beregnet på denne forbrukerkategorien.
Ansvar
Kilde: Lovdata.no
Forskrift om offentlig kontroll på matområdet
Tiltak ved fastslått manglende overholdelse
-
a. treffe alle de tiltak som er nødvendige for å fastslå årsaken til og omfanget av den manglende overholdelsen og ansvaret til den driftsansvarlige, -
b. treffe de tiltak som er hensiktsmessige for å sikre at den berørte driftsansvarlige retter opp den manglende overholdelsen og forhindrer at den oppstår igjen.
-
a. Pålegge eller utføre behandling av dyr. -
b. Pålegge at dyr lesses av, flyttes til et annet transportmiddel, innkvarteres og stelles, plasseres i karantene eller at slaktingen utsettes og, om nødvendig, pålegge at det innhentes bistand fra veterinær. -
c. Pålegge behandling av varer, endring av etiketter eller formidling av korrigerte opplysninger til forbrukerne. -
d. Begrense eller forby at dyr og varer bringes i omsetning, forflyttes, innføres til Unionen eller eksporteres, og forby at de vender tilbake til avsendermedlemsstaten eller pålegge at de sendes tilbake til avsendermedlemsstaten. -
e. Pålegge den driftsansvarlige å øke hyppigheten av egne kontroller. -
f. Pålegge at visse deler av virksomheten til den berørte driftsansvarlige skal være underlagt hyppigere eller systematisk offentlig kontroll. -
g. Pålegge at varer tilbakekalles, trekkes tilbake, fjernes og tilintetgjøres og, dersom det er relevant, tillate at de brukes til andre formål enn dem de opprinnelig var beregnet på, -
h. Pålegge at hele eller deler av forretningsvirksomheten til den berørte driftsansvarlige, eller dennes foretak, driftsenheter eller andre lokaler, isoleres eller stenges i et passende tidsrom. -
i. Pålegge at hele eller deler av virksomheten til den berørte driftsansvarlige og, dersom det er relevant, de nettstedene som den driftsansvarlige driver eller bruker, innstilles i et passende tidsrom. -
j. Pålegge at registreringen eller godkjenningen av en transportørs tillatelse eller en førers kompetansebevis midlertidig oppheves eller tilbakekalles for den berørte virksomheten eller driftsenheten eller det berørte anlegget eller transportmiddelet. -
k. Pålegge at dyr slaktes eller avlives, forutsatt at dette er det mest hensiktsmessige tiltaket for å verne menneskers helse samt dyrs helse og velferd.
-
a. skriftlig underretning om sin beslutning vedrørende forholdsreglene eller tiltakene som skal treffes i samsvar med nr. 1 og 2, sammen med begrunnelsen for denne beslutningen, og -
b. opplysninger om en eventuell klageadgang når det gjelder slike beslutninger, og om den framgangsmåten og de tidsfristene som gjelder for slik klageadgang.
-
a. suspensjon av sertifikatutstederen, -
b. tilbakekalling av tillatelsen til å undertegne offisielle sertifikater, -
c. eventuelle andre tiltak for å forhindre at overtredelsene nevnt i artikkel 89 nr. 2 gjentas.
Kilde: Lovdata.no