Vurdering av smilefjesordningen
Målgruppen for denne undersøkelsen var personer som har hørt om / har kjennskap til smilefjesordningen fra før.
- Hva ble undersøkt?
Formålet med denne kartleggingen var å evaluere publikums opplevelse av smilefjesordningen, både hvordan tilsynet (Mattilsynet) vurderes etter at ordningen har vært praktisert en stund, men også hvilke effekter ordningen oppleves å ha hatt på den enkelte borger i landet.
- Tidsrom
- Mars 2017
- Hva lette vi etter?
- Kjennskap til symbolene
- Formålet med smilefjesordningen
- Bruk av spisestedene
- Konsekvenser blant publikum ved strek-/surmunn
- Hva som sjekkes av smilefjesplakaten
- Hva som har betydning ved valg av spisested
- Hvor ofte bør Mattilsynet føre tilsyn
- Hva fant vi?
- Smilefjesordningen har hatt klare positive effekter for mange. 7 av 10 opplever det som tryggere å spise ute på serveringssteder etter at smilefjesordningen ble innført.
- Publikum mener også at Mattilsynet har gjort en god jobb med informasjon om mattryggheten og spisestedene. Nær 9 av 10 mener informasjonen på smilefjesplakaten er lett å forstå.
- Undersøkelsen viser at Mattilsynet har høy tillit i befolkningen når det gjelder å sikre trygg mat i serveringsbransjen.
- Hvem utførte oppdraget?
Gjort av Kantar på oppdrag for Mattilsynet
- Fil
- Rapport Publikum_Endelig (PDF)