Spredning av plantevernmidler fra luftfartøy
Det er i utgangspunktet forbudt å spre plantevernmidler fra luftfartøy. Både helikopter, fly og droner regnes som luftfartøy.
Innhold på denne siden
Spredning av plantevernmidler fra droner
Det er ikke tillatt å spre plantevernmidler med droner, men i særskilte tilfeller kan det gis dispensasjon.
Kan ikke gi dispensasjon til kommersiell spredning
Plantevernmiddel som skal brukes til drone må være godkjent til dronebruk, og det er ingen plantevernmiddel godkjent til slik bruk i dag. Mattilsynet kan imidlertid gi dispensasjon til å bruke i drone til forsknings- og utviklingsformål, og i nødssituasjoner for plantehelsen. Det kan ikke gis dispensasjon til kommersiell spredning, så lenge det ikke er et plantevernmiddel som er godkjent til dronebruk. Dette følger av EUs regelverk for godkjenning av plantevernmidler som Norge har implementert.
Tillatelse til å bruke et bestemt plantevernmiddel
Det er opp til plantevernmiddelfirmaene og næringen å søke om godkjenning for plantevernmiddel og hvilke bruksområder det skal søkes om, og å dokumentere trygg bruk. Dersom det blir et plantevernmiddel som blir godkjent for dronebruk vil det gi mindre begrensinger i hvilke dispensasjoner som kan gis. Det vil fremgå av etiketten til plantevernmiddelet om spredning med drone er tillatt. Så lenge det ikke er noe plantevernmiddel godkjent til dronebruk må en søknad om dispensasjon omfatte søknad om å bruke preparat til ikke godkjent bruksområde. Se forordning (EU) 1107/2009 som ligger etter plantevernmiddelforskriften i lovdata.
Tillatelse til å bruke drone til å spre plantevernmiddel et bestemt sted
På lik linje med spredning av plantevernmidler fra helikopter, må den som har fått dispensasjon for bruk av drone, også søke om tillatelse til spredning for hvert enkelt areal som skal sprøytes. Søknadsskjema ved spredning av plantevernmidler fra luftfartøy skal benyttes, og sendes Mattilsynet ved seksjon planter og innsatsvarer, som videresender søknaden til den eller de aktuelle kommunene sammen med delegert myndighet til å fatte slike vedtak. Det er kommunene som har lokalkunnskap, og som skal fatte vedtak om hvilke arealer som skal kunne sprøytes.
Når alle dispensasjoner og tillatelser er i orden, har virksomheten plikt til å gi melding om hvert enkelt felt som skal behandles til den lokale politimyndighet og det lokale mattilsynet senest syv dager før oppdraget planlegges utført. I tillegg gjelder de generelle reglene om bruk av plantevernmidler, herunder blant annet krav til autorisasjonsbevis, integrert plantevern, funksjonstestet spredeutstyr, sprøytejournal m.m. Se også veileder til forskrift om plantevernmidler.
En dispensasjon gitt til forskning
Mattilsynet ga i 2020 en dispensasjon til en virksomhet i forbindelse med et femårig forskningsprosjekt om bruk av droner til spredning av plantevernmidler. Det ble blant annet satt som vilkår at eventuelle spiselige vekster som inngår i forskningen ikke skal omsettes, og det ble satt en øvre grense for areal som kan sprøytes. Det er ikke gitt dispensasjoner til å bruke droner i kommersiell sammenheng.
Unntak for enkelte makroorganismer
Drone kan brukes til å spre enkelte makroorganismer (nytteorganismer). Makroorganismer reguleres kun nasjonalt og er ikke omfattet av EUs forbud mot spredning fra luftfartøy. Du vil se i virkeområde til plantevernmiddelforskriften at bare enkelte paragrafer gjelder makroorganismer. Flere makroorganismer har en detaljert bruksrettledning på etiketten som utelukker bruk av drone. Noen har imidlertid en åpnere beskrivelse i bruksrettledningen, og disse er det da tillatt å spre med droner.
Mulig fremtidig endring i regelverket
Det kan være aktuelt å endre forskriften til å tillatte bruk av droner på visse vilkår på sikt. Mattilsynet følger med på regelverksarbeid i EU angående droner og annen relevant informasjon. Det vi ser er at ulike droner viser svært ulike sprederesultater og avdriftsnivåer, og at det trolig blir behov for å stille detaljerte tekniske krav til droner som skal brukes til å spre plantevernmidler. Det er behov for mer kunnskap for å lage slike krav. EU arbeider med å lage felles regler for bruk av drone, og vi ser det som uheldig å bruke ressurser på å utvikle egne regler som må endres innen kort tid på grunn av kommende nytt regelverk fra EU.
Regelverk
Forskrift om plantevernmidler
§ 2. Definisjoner
-
a. yrkespreparater: preparater som er beregnet for yrkesbrukere, og som det kreves autorisasjonsbevis for å kjøpe og bruke -
b. hobbypreparater: preparater som er beregnet for ikke-profesjonelle brukere, som har etikett hvor det fremgår at produktet er et hobbypreparat og med slik helse- og miljørisiko at veiledning på etikett regnes som tilstrekkelig for å ivareta hensynet til helse og miljø -
c. konsentrerte hobbypreparater: hobbypreparater som krever utblanding med vann før bruk og som har etikett hvor det fremgår at produktet er et konsentrert hobbypreparat -
d. bruksferdige hobbypreparater: hobbypreparater som er ferdig utblandet og klare til bruk og som har etikett hvor det fremgår at produktet er et bruksferdig hobbypreparat -
e. distributør: enhver fysisk eller juridisk person som gjør plantevernmidler og andre preparater som omfattes av forskriften tilgjengelige på markedet, herunder forhandlere, grossister og leverandører -
f. spredeutstyr: alle apparater som er spesifikt beregnet på spredning av plantevernmidler, herunder tilbehør som er nødvendig for apparatets funksjon, f.eks. dyser, manometre, filtre, siler samt utstyr til rengjøring av tankene -
g. harmoniserte standarder: med harmonisert standard menes i denne forskriften tekniske spesifikasjoner som er utarbeidet for å oppfylle forskriftens krav, men som ikke er bindende. Standardene er vedtatt av den europeiske standardiseringsorganisasjonen (CEN). Standardene kunngjøres i Den europeiske unions tidende. Harmoniserte standarder utgis i Norge som Norsk Standard av Standard Norge -
h. luftfartøy: fly eller helikopter -
i. drikkevannsbasseng: et basseng for oppbevaring av drikkevann etter at råvannet er behandlet og desinfisert (også kalt høydebasseng) -
j. overflatevann: kystvann, brakkvann og ferskvann, unntatt grunnvann, jf. forskrift 15. desember 2006 nr. 1446 om rammer for vannforvaltningen -
k. vannforekomster: en avgrenset og betydelig mengde av overflatevann, som for eksempel innsjø, magasin, elv, bekk, kanal, fjord eller kyststrekning, eller deler av disse, eller en avgrenset mengde grunnvann innenfor en eller flere akviferer, jf. forskrift 15. desember 2006 nr. 1446 om rammer for vannforvaltningen -
l. integrert plantevern: overveielse og bruk av alle tilgjengelige teknikker og metoder som lar seg forene for å forhindre skadegjørere fra å utvikle seg, og som holder bruken av plantevernmidler og andre former for inngrep på et økonomisk og økologisk forsvarlig nivå, samtidig som risikoen for menneskers helse og for miljøet reduseres eller minimaliseres.
Kilde: Lovdata.no
Spredning av plantevernmidler fra helikopter
Du kan søke kommunen om en tillatelse til spredning av plantevernmidler i skog fra helikopter på visse vilkår.
Vilkårene er opplistet i plantevernmiddelforskriften. Ved vurdering av eventuelle tillatelser til bruk av helikopter, skal kommunen benytte Instruks til kommune og statsforvalter om delegert myndighet etter plantevernmiddelforskriften.
Virksomheter får tillatelse til spredning av plantevernmidler fra helikopter, har plikt til å gi melding om hvert enkelt felt som skal behandles til den lokale politimyndighet, og det lokale mattilsynet senest syv dager før oppdraget planlegges utført. I tillegg gjelder de generelle reglene om bruk av plantevernmidler, herunder blant annet krav til autorisasjonsbevis, integrert plantevern, funksjonstestet spredeutstyr, sprøytejournal, etc.
Se også veileder til forskrift om plantevernmidler. Videre er det et krav om at preparater som benyttes skal være godkjent til formålet. Dersom det er ønske om å benytte andre preparater må det sendes søknad til Mattilsynet om dette.
Regelverk
Forskrift om plantevernmidler
§ 17. Spredning av plantevernmidler fra luftfartøy
-
a. det ikke finnes hensiktsmessige alternativer eller sprøyting fra helikopter gir klart færre ulemper for menneskers helse og miljøet enn spredning fra bakken, -
b. det bare anvendes plantevernmidler som er spesielt godkjent for spredning fra helikopter, -
c. den virksomhet som utøver spredningen har helikopter og utstyr som er godkjent for spredning av plantevernmidler fra helikopter, -
d. ytterkant av det areal som sprøytes ligger minimum 200 meter fra bolig og fritidsbolig, og -
e. helikopteret er utstyrt med beste tilgjengelige teknologi for å redusere avdrift.
§ 18. Søknad om tillatelse til spredning av plantevernmidler fra luftfartøy
Kilde: Lovdata.no
Instruks til kommune m.m. om delegert myndighet etter plantevernmiddelforskriften - manuell
Kilde: Lovdata.no
Dette kan kommunene ikke bestemme
Kommunene kan ikke tillate sprøyting i egen skog, og de kan ikke innføre et generelt forbud.
Se rammene for hva kommunene kan avgjøre selv når det gjelder helikoptersprøyting.
Kan kommunen tillate spredning fra helikopter i skog de selv eier?
Nei, da må kommunen sende saken til Mattilsynet (postmottak@mattilsynet.no) for behandling i en av våre regioner.
Kan kommunestyret bestemme at helikopterspredning skal være helt forbudt i deres kommune?
Nei, hver søknad om helikoptersprøyting skal realitetsbehandles for seg. Kommunen skal foreta en faglig vurdering i henhold til forskrift og instruks, og skrive enkeltvedtak med begrunnelse.
Regelverk
Instruks til kommune m.m. om delegert myndighet etter forskrift om plantevernmidler
10. Vurdering av søknad
Ved vurdering av om vilkåret i plantevernmiddelforskriften § 17, annet ledd, punkt a) er oppfylt må det aller først tas stilling til om dokumentasjonen i søknaden viser at prinsippene for integrert plantevern er vurdert, jf. plantevernmiddelforskriftens § 26 og vedlegg 2, og at alternative metoder til bruk av plantevernmidler ikke er hensiktsmessige.
Kommer man etter en slik vurdering frem til at bruk av plantevernmidler er mest hensiktsmessig, vurderer man hensiktsmessigheten av spredning fra luftfartøy kontra spredning fra bakken. Det skal vurderes om skadegjørerne er spredt over hele feltet eller om det er tilstrekkelig å behandle deler av feltet. Videre vurderes tilgjengeligheten av arealet og hvilken spredemetode som gir minst samlet risiko. Større arealer, arealer som er svært ulendte og arealer med mye kratt o.l., regnes som uegnede for behandling med håndholdt eller ryggbåret utstyr på grunn av risiko for operatør. Dersom arealet vurderes som egnet for spredning fra traktor, er ikke det at eier ikke disponerer slikt utstyr selv tilstrekkelig argument for å benytte helikopter.
Ved vurdering av om de øvrige vilkårene i plantevernmiddelforskriftens § 17, annet ledd er oppfylt, må innsendt dokumentasjon kontrolleres opp mot vilkårene i forskriften. Oppdatert informasjon om hvilke plantevernmidler som er godkjent for helikopter, og hvilke firma som er godkjent for helikopterspredning og har det best tilgjengelige utstyr i forhold til avdrift, vil fremgå av Mattilsynets internettsider.
§ 11. Vedtak
Kommunen skal fatte vedtak innen 15. mars året etter at søknaden ble mottatt. Kopi av vedtaket skal sendes statsforvalterens miljøvernavdeling og Mattilsynet.
I saker hvor det gis tillatelse til spredning fra luftfartøy skal vedtaket gjengi kravene i plantevernmiddelforskriften § 17, § 20 første ledd, tredje punktum og § 23 bokstav a) og b). I tillegg skal følgende vilkår gjengis i vedtaket, unntatt de som ikke passer i den enkelte sak:
a. | Spredefeltets ytterkanter skal merkes slik at de er lett synlige for den som utfører arbeidet. |
b. | Oppdraget skal ikke utføres når vindstyrken er over 5 meter pr. sekund målt 2 meter over bakken i åpent lende. |
c. | Ved spredning av plantevernmidler i ungskogfelt skal det vises viltbiologiske og landskapsmessige hensyn spesielt mot myr, vassdrag og større ferdselsårer. |
d. | Spredningen på feltet skal utføres slik at noe av lauvvegetasjonen blir stående igjen. |
e. | Landingsplass for luftfartøy skal så vidt mulig legges slik i forhold til feltet at overflyging av bebyggelse, dyrket mark, drikkevannskilder og innsjøer unngås. |
f. | Arbeidstrykket ved dysene på spredebommen på helikopteret skal ikke være over 2,5 bar under spredning, og spredeutstyret må for øvrig fungere slik det skal. |
g. | De som skal utføre spredningen plikter å utføre internkontroll. |
h. | Før behandling skal man fly over feltet for å kontrollere at markeringen av feltets yttergrenser er lett synlig fra luftfartøyet. |
i. | Den som utfører oppdraget skal føre sprøytejournal for oppdraget med følgende informasjon: oppdragsgiverens navn og adresse, dato for utført spredning, arealstørrelse, plantevernmiddelets handelsnavn, anvendt totalmengde av handelspreparatet, lufttemperatur, vindretning og vindhastighet under spredningen. Journalen skal oppbevares i 10 år. |
Kommunen kan i tillegg sette egne, faglig berettigete vilkår. Dessuten skal vedtaket fastsette en frist for gjennomføring av oppdraget, før det eventuelt må søkes på nytt.
Forskrift om plantevernmidler
§ 17. Spredning av plantevernmidler fra luftfartøy
-
a. det ikke finnes hensiktsmessige alternativer eller sprøyting fra helikopter gir klart færre ulemper for menneskers helse og miljøet enn spredning fra bakken, -
b. det bare anvendes plantevernmidler som er spesielt godkjent for spredning fra helikopter, -
c. den virksomhet som utøver spredningen har helikopter og utstyr som er godkjent for spredning av plantevernmidler fra helikopter, -
d. ytterkant av det areal som sprøytes ligger minimum 200 meter fra bolig og fritidsbolig, og -
e. helikopteret er utstyrt med beste tilgjengelige teknologi for å redusere avdrift.
§ 18. Søknad om tillatelse til spredning av plantevernmidler fra luftfartøy
Kilde: Lovdata.no