3.1 Internkontrollsystem
Alle som driver med akvakulturdyr i en eller annen form, er pliktig til å innføre og utøve et internkontrollsystem.
Internkontrollsystemet skal sikre at det gjennomføres systematisk styrings- og forbedringsarbeid, slik at krav fastsatt i eller i medhold av akvakulturlovgivingen blir oppfylt.
Internkontrollsystemet er en vesentlig del av det som kontrolleres ved godkjenning og annet tilsyn. Ansatte ombord må være kjent med og kunne vise til bruk og forståelse av systemet. Systemet må oppdateres og forbedres fortløpende når det er nødvendig.
Avviksbehandling av hendelser med korrigerende tiltak er en viktig del av et internkontrollsystem. Avvikshåndteringer skal inkludere strakstiltak for å håndtere hendelsen der og da, finne årsak til hendelsen, samt planlagte og gjennomførte tiltak for å hindre gjentagelse av hendelsen (forebyggende tiltak).
På Mattilsynets nettsider kan dere lese mer om internkontrollsystem som gjelder for akvakultur og regelverk om internkontroll.
Veileder: Internkontroll i akvakulturnæringa
Regelverk
Forskrift om IK-Akvakultur
Kilde: Lovdata.no
3.2 Varslingsplikt
Transportenheter skal varsle Mattilsynet ved mistanke om listeført sykdom på fisk som transporteres eller håndteres, og ved alvorlige hendelser som har gitt vesentlig nedsatt fiskevelferd.
For å varsle om velferdshendelser eller sykdom, meld inn via Mattilsynets varslingssider.
Transportenheten har selvstendig varslingsplikt. Det skal komme klart frem i internkontrollsystemet hvilke hendelser, både for mistanke om listeførte sykdommer, biosikkerhetsbrudd og redusert fiskevelferd, som skal varsles til Mattilsynet og hvem som har ansvar for å utføre varsling.
Eksempler på hendelser som krever varsling til Mattilsynet kan være: Mistanke om listeført sykdom (PD, ILA, m.fl.) som avdekkes ved transport, hendelser som har medført vesentlige velferdsmessige konsekvenser for fisken, herunder sykdom, skade eller teknisk svikt, samt hendelser som krever avliving av fisk.
Regelverk
Dyrehelseforskriften § 7
§ 7. Meldeplikt for akvatiske dyr
Kilde: Lovdata.no
Forskrift om transport av akvakulturdyr § 10
§ 10. Varslingsplikt
Kilde: Lovdata.no
3.3 Risikovurdering og beredskapsplan
Regelverket stiller krav om risikovurderinger. Transportør skal også risikovurdere hvert enkelt oppdrag ut fra faktaopplysninger som er relevante for den aktuelle forestående transporten/håndteringen.
Dersom det er opplysninger som tilsier at en transport/håndtering av fisk ikke vil være fiskevelferdsmessig forsvarlig, skal transporten/håndteringen ikke gjennomføres. Det er viktig i denne sammenhengen at transportør tar egne vurderinger om hvorvidt fisken er skikket til transport eller behandling.
Det skal foreligge beredskapsplaner for å ivareta biosikkerhet og fiskevelferd i krisesituasjoner. Planene skal beskrive tiltak som skal iverksettes for å forhindre og håndtere akutte hendelser.
For å sikre at beredskapsplaner er oppdatert og tilpasset dagens behov, skal de evalueres jevnlig og de bør gjennomgås årlig. Gjennomgang av beredskapsplan kan med fordel også involvere fiskehelsetjenesten som en viktig samarbeidspartner. Det er viktig at alle ansatte er involvert i denne prosessen og har mulighet til å komme med innspill og forslag til forbedringer.
Regelverk
Forskrift om IK-Akvalkultur § 5 Internkontrollens innhold, tredje ledd bokstav f
§ 5. Internkontrollens innhold
-
a. sørge for at de lover og forskrifter i akvakulturlovgivningen som gjelder for virksomheten, er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som gjelder for virksomheten, -
b. ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til etterlevelse av akvakulturlovgivningen er fordelt i virksomheten, -
c. sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelige og oppdaterte kunnskaper om og ferdigheter i virksomhetens internkontroll, -
d. sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes, -
e. fastsette overordnede mål med tilhørende konkrete og evaluerbare delmål i internkontrollarbeidet, og utarbeide planer og tiltak for å oppnå målene, -
f. kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, og utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene, -
g. iverksette rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik fra krav fastsatt i eller i medhold av akvakulturlovgivningen, og -
h. foreta systematisk overvåking og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt.
Kilde: Lovdata.no
Forskrift om transport av akvakulturdyr § 11
§ 11. Forsvarlig drift, beredskapsplan og vurdering av risikofaktorer
Kilde: Lovdata.no
3.4 Kommunikasjon med leverandør og mottaker av fisken
Skipper og sjåfør skal innhente relevant fiskehelse og -velferdsinformasjon i forkant av transportoppdraget.
Transportøren skal nekte å gjennomføre transportoppdraget, dersom denne mener forsvarlig fiskehelse og fiskevelferd ikke vil bli ivaretatt.
For å sikre at fisken blir forsvarlig levert eller mottatt, skal transportøren informere mottakeranlegget om eventuelle forsinkelser eller annen endring i transporttid eller metode. Transporten skal gjennomføres uten unødige forsinkelser.
Regelverk
Forskrift om transport av akvakulturdyr
§ 13. Ansvarsforhold og informasjonsplikt
§ 14. Generelle velferdsmessige krav til transporten
§ 19. Generelle smittehygieniske krav til transport
-
a. akvakulturdyrene som transporteres, -
b. akvakulturdyrene på bestemmelsesstedet, og -
c. akvatiske dyr som passeres under transporten.
Kilde: Lovdata.no
3.5 Kompetansekrav
Transportenheten skal ha tilstrekkelig personell med nødvendig kompetanse til å ivareta fiskens fiskehelse og velferd under transport, håndtering, lasting og lossing osv.
I forbindelse med godkjenning skal dette dokumenteres gjennom kursbevis.
Kursbevisene for fiskehelse- og velferdskurs gjelder for maksimalt fem år, og det skal være rutiner som sikrer at mannskapet til enhver tid har godkjent kursbevis.
Regelverk
Forskrift om transport av akvakulturdyr § 12
§ 12. Kompetanse
-
a. aktuelle krav som er nedfelt i transportforordningen og denne forskriften -
b. artens fysiologi, naturlige behov og atferd og en forståelse av stress og sykdom og hvordan fisken reagerer på stresspåvirkninger eller i forbindelse med sykdom -
c. forhold som er av betydning ved håndtering av fisk og som påvirker deres velferd -
d. vannkvalitet, herunder vannkvalitetsparametere, overvåking av disse og tiltak for å opprettholde en god vannkvalitet (både i åpent og lukket system) -
e. betydningen av kjøremønster (både sjø og land) for velferden til fiskene.
Kilde: Lovdata.no
3.6 Vedlikehold, renhold og desinfeksjon
Godt vedlikehold av brønner, fiskeførende rør, sirkulasjonsrør og utstyr osv. er avgjørende for at rengjøring og desinfeksjon kan gjennomføres etter hensikten.
Ved tilsyn vil Mattilsynet kontrollere at prosedyrer og rutiner for vedlikehold, rengjøring og desinfeksjon etterleves. Slitasje, malingsavskalling og rustflekker i brønner og tanker skal kontinuerlig utbedres. Det skal være gode og regelmessige rutiner for vedlikehold og utbedringer. Det gjelder også rengjøring av utvendig skrog under vannlinje (brønnbåter), thrustere, propellhus osv.
Godkjente produkter skal benyttes i tråd med bruksanvisning, og mannskapet skal ha kontroll med at blandingsforhold av vaske- og desinfeksjonsmiddel og virke- og kontakttid ved bruk følges.
Se listen: Godkjende desinfeksjonsmiddel for akvakultur
Det skal utøves egenkontroll med utført renhold og desinfeksjon. Egenkontrollene og desinfeksjonsattester skal dokumenteres i internkontrollsystemet, for blant annet å forbedre risikovurderinger, rutiner og biosikkerhetsplaner.
Krav til attestert renhold og desinfeksjon
Enkeltvedtak og restriksjonssoneforskrifter kan stille krav til at autorisert fiskehelsepersonell attesterer vask og desinfeksjon av transportenheten. Attesten skal gi tilstrekkelig beskrivelse over hva som er kontrollert og resultatet av kontrollen. Attestene skal signeres og tidfestes av fiskehelsepersonell i tråd med krav om journalføring i dyrehelsepersonelloven § 28. Ved omvask av hele eller deler av transportenheten, skal etterkontrollen dokumenteres tilfredsstillende i internkontrollsystemet. Behov for avvikshåndtering må vurderes i hvert tilfelle.
Regelverk
Forskrift om transport av akvakulturdyr §§ 6 og 20
§ 6. Forhold som vurderes ved godkjenning
§ 20. Rengjøring og desinfeksjon av transportenhet som gjenbrukes
-
a. Før hver enkelt transport av akvakulturdyr til akvakulturanlegg, havbeite eller annet utsett. Desinfeksjon kan unnlates når: -
1. gjentatte transporter av smolt eller settefisk fra ett settefiskanlegg til samme mottaksanlegg anses som en operasjon (kippkjøring), -
2. avstanden mellom settefiskanlegget og matfiskanlegget er kort, og -
3. det iverksettes nødvendige tiltak for å hindre spredning av smitte under lasting fra båt, utstyr, mv. til settefiskanlegget.
-
-
b. Etter at transporter er gjennomført fra ett akvakulturanlegg eller akvakulturområde for bløtdyr til slakteri eller tilvirkningsanlegg, og før man begynner på tilsvarende transporter fra et annet akvakulturanlegg eller akvakulturområde for bløtdyr. -
c. Etter at slaktefisk er losset ved slakteri hvor det oppbevares fisk i ventemerd fra andre akvakulturanlegg. -
d. Etter at slaktefisk er losset ved slakteri hvor det samtidig losses fisk fra andre akvakulturanlegg. -
e. Etter gjennomført transport av akvakulturdyr fra akvakulturanlegg eller akvakulturområde for bløtdyr, som er pålagt restriksjoner som følge av listeført smittsom sykdom. -
f. Etter at transportenheten har vært brukt til andre oppdrag i akvakulturanlegg med håndtering av levende fisk uten at fisken er transportert.
Kilde: Lovdata.no
Dyrehelsepersonelloven § 28
§ 28. Utstedelse av faglige attester og erklæringer
Kilde: Lovdata.no
3.7 Utstyr for desinfeksjon av transportvann, posisjoneringsutstyr og ventiler
Godkjenning av for eksempel UV-anlegg (Veterinærinstituttet), Ozon-anlegg (Direktoratet for medisinske produkter/DMP) og installasjon av godkjent posisjoneringsutstyr (bekreftes av Fiskeridirektoratet), skal være vedlagt søknaden.
Merk at noen godkjenninger av desinfeksjonsutstyr er midlertidige, og at utstyret som benyttes skal ha gyldig godkjenning.
Bunnventilstatus (åpen/lukket) skal være koblet til fartøyets geografiske posisjon og tidspunkt (dato og klokkeslett) og loggføres i et elektronisk system. Med bunnventil menes både bunnventil og bunnluker/brønnventil. Dataene skal være tilgjengelig for Mattilsynet i minst fem år.
Brønnbåter som har utstyr for desinfeksjon av transportvannet, skal ta vannprøver minimum en gang pr måned. Prøvene tas på punkter før og etter desinfeksjon av vannet, og sendes laboratorium for analyse uten forsinkelse. Analysesvarene skal vurderes av ansvarlig på brønnbåten med hensyn til transmisjon og sammenligning av analyseparameter før og etter desinfeksjon, og journalføres. Analysesvar som eventuelt avviker fra regelverkskrav om tilfredsstillende desinfeksjon, skal avviksføres og følges opp med nye prøver så snart som mulig.
Nærings- og fiskeridepartementet har bestemt at innen 10 km fra oppdrettsanlegg gjelder at det skal være lukket transport, men UV-desinfeksjon av inntaksvann/avløpsvann ombord kan sidestilles med lukket transport med tanke på biosikkerhet.
Brønnbåter som ikke har utstyr for desinfeksjon av transportvannet, kan bare transportere settefisk eller stamfisk i fysisk lukket transport. Dette blir et vilkår i en eventuell godkjenning.
Regelverk
Forskrift om transport av akvakulturdyr § 6
§ 6. Forhold som vurderes ved godkjenning
Kilde: Lovdata.no
3.8 Vannkvalitet og vanntemperatur
Fisk skal overvåkes og sikres god vannkvalitet og tilstrekkelig vannmengde tilpasset art, alder, utviklingstrinn og kondisjon under transporten.
Fiskens velferd skal kontrolleres og ivaretas under hele transporten. Ved transport i brønnbåt skal overvåkning også skje ved bruk av kamera.
Ved transporter over to timer skal O2 og pH overvåkes ved kontinuerlig måling og være koblet opp til alarmsystem. Verdiene skal journalføres. For O2- og pHverdiene forventer Mattilsynet at det settes faste objektive grenseverdier. For salinitet og temperatur foregår endringene langsommere, men også disse verdiene skal overvåkes. Det er viktig at vurderingene av vannkvaliteten gjøres av kompetent personell som kan agere og iverksette eventuelle tiltak på kort tid.
Journalen skal være tilgjengelig for lastens leverandør og mottaker, samt for Mattilsynet. Journal for tidligere turer skal oppbevares tilgjengelig for Mattilsynet i fem år. På brønnbåt kan dekksdagbok benyttes som journal, så fremt den inneholder de registreringer som kreves journalført.
Regelverk
Forskrift om transport av akvakulturdyr §§ 16–18
§ 16. Vannkvalitet og vannvolum
§ 17. Særlig om vannkvalitet og vannvolum i lukket system
§ 18. Håndtering, tilsyn og stell
Kilde: Lovdata.no
3.9 Biosikkerhet
Biosikkerhet er en samlebetegnelse på tiltak for å hindre introduksjon til, oppformering og spredning av sykdom/smitte. Innenfor havbruk brukes biosikkerhet om forebygging og kontroll av smittsomme fiskesykdommer.
For å forebygge spredning av smittsomme fiskesykdommer stiller matloven §19 krav til å utvise nødvendig aktsomhet.
Transportør skal innarbeide og sørge for gode biosikkerhetsrutiner i internkontrollen. Transportenhet som utøver behandling eller håndtering, skal utarbeide en biosikkerhetsplan.
Se veilederen Godkjenning og biotryggingsplan for fartøy som behandlar eller handterer fisk om bord
Transportør skal til enhver tid gjøre seg kjent med relevante restriksjonssoner og de krav som gjelder for sin transport. Barentswatch er et godt verktøy til dette.
Vilkårene for transporten etter påviste listeførte sykdommer kommer frem av enkeltvedtak eller restriksjonssoneforskrift. Dette kan eksempelvis være vilkår om godkjenning av transportrute eller gjennomført attestert vask og desinfeksjon.
Ansvarlig sjåfør/skipper skal gjennom risikovurderinger og rutiner for vask, desinfeksjon og attestasjon, loggføring av kjøreruter med tidspunkt (dato, klokkeslett) og posisjon for åpning og lukking av ventiler, kunne dokumentere sine rutiner for å forebygge smittespredning.
Dersom brønnbåten utøver lusebehandling med installert enhet om bord, skal fartøyet også utarbeide og implementere en biosikkerhetsplan i tråd med akvabiosikkerhetsforskriften. Transportør må også forholde seg til både leverandørens og mottagerens biosikkerhetsplan.
Se veilederen Biosikkerhetsplan
Regelverk
Matloven § 19
§ 19. Dyrehelse
-
a. klassifisering og gruppering av sykdommer og smittestoffer, -
b. oppretting av soner med ulik helse- og sykdomsstatus samt epidemiologisk atskilte regioner, -
c. godkjenning og bruk av vaksiner og annen medikamentell behandling til dyr, -
d. flytting, transport, omsetning og bruk av levende og døde dyr, animalske biprodukter, gjenstander mv., -
e. kontroll av avlsdyr, uttak av kjønnsprodukter og reproduksjon av dyr, -
f. adgangsbegrensninger for personer som kan føre med seg smitte til bygninger som brukes til dyr, fôr eller utstyr til dyr, og om plikt til å la sin person og medbrakte gjenstander desinfiseres, og -
g. krav om å oppgi relevant informasjon om et dyrs helse ved overdragelse.
Kilde: Lovdata.no
Akvabiosikkerhetsforskriften §§ 4 og 7
§ 4. Forflytninger av akvatiske dyr og produkter av akvatiske dyr
§ 7. Ytterligere krav til godkjenning, med krav til internkontroll
Kilde: Lovdata.no
Forordning (EU) 2020/691 artikkel 34
Journalføringsplikt for driftsansvarlige for godkjente fartøyer eller andre godkjente mobile anlegg der akvakulturdyr holdes midlertidig for å behandles eller gjennomgå andre prosedyrer knyttet til dyrehold
-
a. Det unike godkjenningsnummeret som vedkommende myndighet har tildelt fartøyet eller andre mobile anlegg. -
b. Dato og klokkeslett for når akvakulturdyrene ble lastet om bord på det godkjente fartøyet eller inn i andre godkjente mobile anlegg. -
c. Navn, adresse og unikt registrerings- eller godkjenningsnummer for hvert akvakulturanlegg der det ble lastet og losset akvakulturdyr, dersom det er relevant. -
d. Datoen når og stedet hvor fartøyet eller andre mobile anlegg ble fylt med vann før lasting, og dersom det er relevant, vannet ble skiftet ut mellom lasting og lossing. -
e. Nærmere opplysninger om ruten fra et akvakulturanlegg til et annet, dersom det er relevant. -
f. Nærmere opplysninger om hver behandling eller hver prosedyre knyttet til dyrehold som finner sted på det godkjente fartøyet eller i andre godkjente mobile anlegg. -
g. Biosikkerhetsplanen for det godkjente fartøyet eller andre godkjente mobile anlegg og dokumentasjon på at planen gjennomføres. -
h. Alle andre dokumenter som følger med akvakulturdyrene, dersom det er relevant.
Kilde: Lovdata.no
3.10 Behandlings- og håndteringsenhet installert på fartøy
All behandling av fisk, eksempelvis sortering og avlusing på/i lekter og behandlingsfartøy, omfattes av bestemmelser i matloven, dyrevelferdsloven og dyrehelsepersonelloven.
Det betyr at dette lovverket legges til grunn ved gjennomføring av arbeidsoperasjoner der fartøyet ligger stille.
Matloven ansvarliggjør både oppdretter, rederi og brønnbåtens mannskap for å forhindre faren for spredning av sykdommer mellom lokaliteter ved flytting av fartøy og utstyr.
Transportenheten har eget ansvar for både velferden til fisk i rør og om bord, samt for biosikkerheten. Tilsvarende har eier av fisken et juridisk ansvar for at fisken håndteres forsvarlig også når en leier inn utstyr og personell til selve gjennomføringen av behandlingen, eksempelvis lusebehandling eller sortering av fisk.
Det er krav om at innretninger og utstyr som benyttes på transportenheten skal være utprøvd og dokumentert velferdsmessig forsvarlig, før de tas i bruk.
Regelverk
Forskrift om transport av akvakulturdyr § 15
§ 15. Transportmiddelet
Kilde: Lovdata.no
Akvakulturdriftsforskriften § 20
§ 20. Metoder, installasjoner og utstyr
-
a. det foreligger en plan for hvordan utprøvingen skal gjennomføres, dokumenteres og evalueres. -
b. utprøvingen gjennomføres ved bruk av færrest mulig fisk. -
c. utprøvingen planlegges, gjennomføres, evalueres og dokumenteres i samarbeid med personell med relevant kompetanse innen fiskevelferd og andre aktuelle fagområder. -
d. uttestingen skal skje etter vitenskapelige prinsipper og skal kunne dokumentere de velferdsmessige konsekvensene av metoden ved den aktuelle bruken. -
e. det er meldt fra til Mattilsynet om hva som skal utprøves, og start og sluttdato for utprøvingen. Meldingen skal sendes slik Mattilsynet bestemmer. Nærmere krav til meldeplikten fastsettes av Mattilsynet. -
f. dokumentasjon om metodens, installasjonens eller utstyrets konsekvenser for fiskevelferd, skal sendes slik Mattilsynet bestemmer. Nærmere krav til meldeplikten fastsettes av Mattilsynet.
Kilde: Lovdata.no