1. Om veilederen
I denne veilederen finner du informasjon om hvordan du skal forstå bestemmelsene i mateksportforskriften.
Det er viktig at du som er involvert i produksjon, håndtering eller eksport av varer eller levende dyr til land utenfor EU/EØS, gjør dette i henhold til bestemmelsene i denne forskriften og eventuelle særkrav fra importlandet. Da bidrar du til at norske varer har umiddelbar og fremtidig markedsadgang, og dessuten legger du til rette for at Mattilsynet kan utstede sertifikater uten unødvendige forsinkelser eller ekstra kostnader for eksportør.
Veilederen utfyller mateksportforskriften og skal hjelpe deg å forstå hvordan du skal følge regelverket i din situasjon. Veilederen er ikke rettslig bindende og tar ikke for seg alle situasjoner som kan oppstå. Hvis det skulle være tvil, er det ordlyden i forskriften som gjelder.
Veilederen tar for seg de ulike paragrafene i forskriften i kronologisk rekkefølge. Paragrafene fra forskriften er gjengitt ordrett og er markert med hvitt felt bak teksten, og veiledning til hver paragraf er angitt under.
Hvem vil ha utbytte av å lese denne veilederen?
Alle som produserer, håndterer eller eksporterer næringsmidler, animaliebiprodukter, fôrvarer, levende dyr eller avlsprodukter for eksport til land utenfor EØS, vil ha nytte av å lese veilederen.
Mateksportforskriftens femte og sjette paragraf omtaler produsenter av varer eller levende dyr og eksportører konkret. Men mateksportforskriften forplikter også alle andre som håndterer næringsmidler, animaliebiprodukter, fôrvarer, levende dyr eller avlsprodukter som skal eksporteres til land utenfor EØS.
For eksempel har Russland et krav om at varer som skal eksporteres til Russland lagres adskilt fra andre varer. Kravet forplikter alle som håndterer disse varene, ikke kun produsent og eksportør.
Et annet eksempel er speditører som handler på vegne av eksportører. De vil være omfattet av kravene i mateksportforskriften, selv om den ikke nevner speditører eksplisitt.
Hvorfor trenger vi regler for eksport til land utenfor EØS?
Markedsadgang til land utenfor EØS er ingen selvfølge, men er ofte et resultat av langsiktig samarbeid mellom myndighetene i Norge og importlandet. Der importlandet krever sertifikat, er det en forutsetning for handelen at importlandet godtar helsesertifikatet slik det er utformet, og med de kravene sertifikatet omfatter. Noen ganger inngås det bilaterale avtaler mellom Norge og importlandet, der avtalene stiller konkrete krav til varene og til utformingen av helsesertifikatet som skal følge forsendelsen. Importland kan stille krav selv om det ikke inngås en bilateral avtale, og i slike tilfeller krever importlandet som regel at kravene står i det helsesertifikatet som kan utstedes for varene.
Norge er med i EØS og er dermed bundet til EUs strenge krav ved import av levende dyr og animalske produkter. Importland utenfor EU stiller i økende grad tilsvarende krav som EU ved import av norske varer. Vi må derfor akseptere at hvert land har sin tilnærming for å sikre at varene som importeres oppfyller deres krav. Siden norske varer eksporteres til om lag 140 ulike land, er det mange ulike importregimer som norske eksportvirksomheter og Mattilsynet må forholde seg til. Ikke alle importkrav er kjent for norske myndigheter, og importlandene kan endre sine krav uten at vi alltid kjenner til det.
For at næringen skal kunne dokumentere at importlandenes krav ved eksport er oppfylt, og for at Mattilsynet skal kunne utstede helsesertifikater raskt og effektivt, er det behov for å tydeliggjøre plikter for produsenter og eksportører. Slik sørger mateksportforskriften for tydeliggjøring og skaper forutsigbarhet knyttet til kravene ved eksport gjennom produksjonskjeden.
Forskriften bidrar dermed til å ivareta markedsadgang for norske produkter, ved å formalisere kravet om at varene som eksporteres oppfyller importlandenes krav.
Forskriften gir også Mattilsynet hjemmelsgrunnlag for å flytte tidspunktet for tilsyn og kontroll med hensyn til krav ved eksport til tidligere deler av produksjonskjeden enn før. Det vil si at Mattilsynet kan kontrollere overholdelse av eksportkrav når varene produseres, i stedet for i tidsrommet mellom søknad om og utstedelse av sertifikat. Dette vil eliminere et forsinkende ledd i søknadsprosessen, slik at sertifikater kan utstedes raskere.
Forskriften legger dermed til rette for et effektivt sertifikatsystem.
Om mateksportforskriften og veiledning for eksport
Mateksportforskriften legger rammene for ivaretakelse av markedsadgang for norske produkter og for et effektivt system for søknad om helsesertifikater. I all hovedsak forskriftsfester den en allerede etablert forvaltningspraksis.
Du som er involvert i eksport av varer eller dyr omfattet av forskriften, må i tillegg sette deg inn i og følge med på Mattilsynets nettsider om eksport av disse. Her finner du oppdatert informasjon om kravene fra importland som Mattilsynet er kjent med, og praktisk veiledning om eksport til land utenfor EU/EØS.