Rengjøring og brakklegging er viktige biosikkerhetstiltak
Drift i adskilte avdelinger
Driften i alle anlegg og driften i adskilte avdelinger i et anlegg bør skje etter alt inn/alt ut-prinsippet. Utstyr og lokaler i akvakulturanlegget skal så langt det er mulig, rengjøres og desinfiseres etter hver produksjonssyklus. Alle deler av et anlegg må regnes som enten utstyr eller lokaler.
Brakklegging i sjø
Hovedregelen i dagens regelverk er at anlegg i sjø skal brakklegges i to måneder etter tømming og rengjøring av anlegget, mellom hver produksjonssyklus.
Med en rekke nye produksjonsformer er det ikke lenger like tydelig hva som utgjør en produksjonssyklus. For anlegg som har kortere produksjonssykluser og der utstyret kan rengjøres og desinfiseres på en forsvarlig måte, kan det vurderes en annen tilnærming til praksisen for brakklegging.
Brakkleggingsområder i sjø
Etablert praksis tilsier at felles brakklegging bør være på minst én måned i hvert brakkleggingsområde. Forpliktende samarbeid som kommer frem av biosikkerhetsplanen legges til grunn av Mattilsynet ved søknader om nye etableringer i området.
Regelmessig rengjøring i landbaserte anlegg
Anlegg på land må ha driftsrutiner som sikrer at mulig smitte ikke overføres mellom ulike fiskegrupper. Dette innebærer behov for rutiner for regelmessig vask og desinfeksjon av kar, utstyr og rørgater før fisk flyttes inn i anlegget.
Det må synliggjøres hvilke rutiner virksomheten har for å overvåke forekomst av og eventuelt fjerning av fisk som lever i rørgater.
RAS-anlegg
Behovet for regelmessig vask og desinfeksjon av biofilter må vurderes i det enkelte anlegg.
Sammenhengende drift uten renhold mellom hver fiskegruppe medfører en økt risiko som kan kreve at anlegget har helt adskilte avdelinger der fisk ikke flyttes mellom avdelingene.
Det må være klare kriterier i biosikkerhetsplanen for når vask og desinfeksjon også av biofilter skal gjennomføres basert på sykdomssituasjonen i anlegget. Dette må følges av en plan på helseovervåkning og kunnskap om sykdomssituasjonen på fisk fra anlegget etter utsett eller flytting. Biosikkerhetsplanen må inneholde konkrete planer for hvordan arbeidet med vask og desinfeksjon skal gjennomføres på en effektiv og forsvarlig måte.
Regelverk
Akvabiosikkerhetsforskriften
VEDLEGG I
KRAV TIL GODKJENNING AV AKVAKULTURANLEGG, SOM NEVNT I DEL II AVDELING I KAPITTEL 2
DEL 1
Krav til godkjenning av akvakulturanlegg der akvakulturdyr holdes med henblikk på å flyttes derfra enten levende eller som produkter av animalsk opprinnelse fra akvakulturdyr, som nevnt i artikkel 7
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for akvakulturanlegg der akvakulturdyr holdes med henblikk på å flyttes derfra enten levende eller som produkter av animalsk opprinnelse fra akvakulturdyr, som nevnt i artikkel 7 bokstav b):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre en biosikkerhetsplan i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i akvakulturanlegget.
-
ii.
Dersom følgende funksjonelle enheter finnes i samme akvakulturanlegg, skal de holdes atskilt med egnede hygienebarrierer:
-
-
Klekkeenheter.
-
-
Oppfôringsenheter.
-
-
Foredlingsenheter.
-
-
Ekspedisjonssentral.
-
iii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende i akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iv.
Utstyr skal ikke deles mellom akvakulturanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret følges.
-
v.
Besøkende til akvakulturanlegget skal kontrolleres dersom de utgjør en sykdomsrisiko, og disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på akvakulturanlegget, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til akvakulturanlegget, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra anlegget.
-
vi.
Døde dyr skal fjernes fra alle produksjonsenheter hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig samtidig som det skal være praktisk mulig med tanke på den anvendte produksjonsmetoden, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1069/2009.
-
vii.
Utstyr i akvakulturanlegget skal så langt det er mulig rengjøres og desinfiseres etter hver produksjonssyklus.
-
viii.
Dersom akvakulturanlegg mottar befruktede egg fra andre anlegg, skal disse eggene dersom det er biologisk mulig, desinfiseres på en hensiktsmessig måte ved ankomst, og all emballasje skal desinfiseres eller sluttbehandles på en biosikker måte.
-
ix.
Transportørenes dokumentasjon av rengjøring og desinfisering skal verifiseres før akvatiske dyr lastes eller losses i akvakulturanlegget.
-
b.
Driftsansvarlige skal utpeke en navngitt person som skal ha ansvar for å gjennomføre akvakulturanleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i akvakulturanlegg, som nevnt i artikkel 7 bokstav c):
-
a.
Egnet utstyr og egnede lokaler skal være tilgjengelig med henblikk på å opprettholde forsvarlige forhold for husdyrhold for de akvakulturdyrene som holdes i akvakulturanlegget.
-
b.
Akvakulturanlegget skal ha gode hygieniske forhold, og det skal være mulig å foreta tilfredsstillende helseovervåking.
-
c.
Utstyr og lokaler skal så langt det er mulig være framstilt av materialer som kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør, og akvakulturanleggets miljømessige begrensninger.
-
e.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
DEL 2
Krav til godkjenning av grupper av akvakulturanlegg der akvakulturdyr holdes med henblikk på å flyttes derfra enten levende eller som produkter av animalsk opprinnelse fra akvakulturdyr, som nevnt i artikkel 8
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for grupper av akvakulturanlegg der akvakulturdyr holdes med henblikk på å flyttes derfra, som nevnt i artikkel 8 bokstav b):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre en biosikkerhetsplan i samsvar med artikkel 5, og når de utarbeider biosikkerhetsplanen, skal de ta hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i hvert akvakulturanlegg i gruppen.
-
ii.
Dersom følgende funksjonelle enheter finnes i samme akvakulturanlegg, skal de holdes atskilt med egnede hygienebarrierer:
-
-
Klekkeenheter.
-
-
Oppfôringsenheter.
-
-
Foredlingsenheter.
-
-
Ekspedisjonssentral.
-
iii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende i det enkelte akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iv.
Utstyr skal ikke deles mellom akvakulturanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret følges.
-
v.
Besøkende til akvakulturanlegget skal kontrolleres dersom de utgjør en sykdomsrisiko, og disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på hvert akvakulturanlegg, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til akvakulturanlegget, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra anlegget.
-
vi.
Døde akvakulturdyr skal fjernes fra alle produksjonsenheter hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig samtidig som det skal være praktisk mulig med tanke på den anvendte produksjonsmetoden, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
vii.
Utstyr i hvert akvakulturanlegg skal så langt det er mulig rengjøres og desinfiseres etter hver produksjonssyklus.
-
viii.
Dersom akvakulturanlegg mottar befruktede egg fra andre anlegg, skal disse eggene dersom det er biologisk mulig, desinfiseres på en hensiktsmessig måte ved ankomst, og all emballasje skal desinfiseres eller sluttbehandles på en biosikker måte.
-
ix.
Transportørenes dokumentasjon av rengjøring og desinfisering skal verifiseres før akvakulturdyr lastes eller losses i akvakulturanlegget.
-
b.
Ansvaret for å gjennomføre tiltakene angitt i biosikkerhetsplanen skal ligge hos
-
i.
den driftsansvarlige for hvert enkelt akvakulturanlegg i en gruppe av akvakulturanlegg som er godkjent i samsvar med artikkel 177 bokstav a) i forordning (EU) 2016/429,
-
ii.
den driftsansvarlige for en gruppe av akvakulturanlegg som er godkjent i samsvar med artikkel 177 bokstav b) i forordning (EU) 2016/429.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i grupper av akvakulturanlegg, som nevnt i artikkel 8 bokstav c):
-
a.
Egnet utstyr og egnede lokaler skal være tilgjengelig med henblikk på å opprettholde forsvarlige forhold for husdyrhold for de akvakulturdyrene som holdes i hvert akvakulturanlegg i gruppen.
-
b.
Hvert akvakulturanlegg i gruppen skal ha gode hygieniske forhold, og det skal være mulig å foreta helseovervåking.
-
c.
Utstyr og lokaler i hvert akvakulturanlegg i gruppen skal være framstilt av materialer som lett kan rengjøres og desinfiseres.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer i hvert akvakulturanlegg i gruppen, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør, og akvakulturanleggets miljømessige begrensninger.
-
e.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler i hvert akvakulturanlegg i gruppen.
DEL 3
Krav til godkjenning av avgrensede akvakulturanlegg, som nevnt i artikkel 9
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for avgrensede akvakulturanlegg, som nevnt i artikkel 9 bokstav b):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i det avgrensede akvakulturanlegget.
-
ii.
Dersom det finnes ulike funksjonelle enheter i samme avgrensede akvakulturanlegg, skal de holdes atskilt med hygienebarrierer.
-
iii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal oppbevares i det avgrensede akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iv.
Besøkende skal bruke vernetøy og vernesko som utleveres av den driftsansvarlige.
-
v.
Utstyr skal ikke deles med andre akvakulturanlegg.
-
vi.
Døde dyr skal fjernes hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
vii.
Utstyret i det avgrensede akvakulturanlegget skal rengjøres og desinfiseres tilstrekkelig hyppig.
-
viii.
Dersom avgrensede akvakulturanlegg mottar befruktede egg fra andre anlegg, skal disse eggene dersom det er biologisk mulig og ikke påvirker forskningsmålene, desinfiseres på en hensiktsmessig måte ved ankomst, og all emballasje skal desinfiseres eller sluttbehandles på en biosikker måte.
-
ix.
Transportørenes dokumentasjon av rengjøring og desinfisering skal verifiseres før akvakulturdyr lastes eller losses i anlegget.
-
b.
Driftsansvarlige skal utpeke en navngitt person som skal ha ansvar for å gjennomføre det avgrensede akvakulturanleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder overvåkings- og kontrolltiltak for avgrensede akvakulturanlegg, som nevnt i artikkel 9 bokstav c):
-
a.
En plan for sykdomsovervåking skal gjennomføres, og den skal omfatte egnede tiltak for å bekjempe sykdom hos akvakulturdyr og skal ajourføres etter hvor mange og hvilke arter av akvakulturdyr som finnes i det avgrensede akvakulturanlegget, og den epidemiologiske situasjonen i og omkring det avgrensede akvakulturanlegget når det gjelder listeførte og nye sykdommer.
-
b.
Akvakulturdyr som mistenkes å være smittet av agenser som forårsaker listeførte eller nye sykdommer, skal gjennomgå kliniske undersøkelser, laboratorieundersøkelser eller kontroll post mortem.
-
c.
Akvakulturdyr skal vaksineres og behandles mot smittsomme sykdommer etter behov.
-
3.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i avgrensede akvakulturanlegg, som nevnt i artikkel 9 bokstav d):
-
a.
akvakulturanlegg skal være tydelig avgrenset, og akvatiske dyrs og menneskers adgang til lokaler for dyr skal holdes under kontroll.
-
b.
Det skal om nødvendig finnes egnede lokaler til å sette akvakulturdyr som innføres fra andre anlegg, i karantene.
-
c.
Det skal være mulig å holde akvakulturdyr i isolasjon.
-
d.
Tanker og andre beholdere skal ha tilfredsstillende standard og være utformet slik at
-
i.
kontakt med akvatiske dyr utenfor disse forhindres, og slik at det lett kan gjennomføres kontroll og eventuell nødvendig behandling,
-
ii.
gulv, vegger og alt annet materiale eller utstyr lett kan rengjøres og desinfiseres.
-
e.
Egnet utstyr og egnede lokaler skal være tilgjengelig med henblikk på å opprettholde forsvarlige forhold for husdyrhold for de akvakulturdyrene som holdes i det avgrensede akvakulturanlegget.
-
f.
Det avgrensede akvakulturanlegget skal ha gode hygieniske forhold, og det skal være mulig å foreta tilfredsstillende helseovervåking.
-
g.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
-
h.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
-
i.
Det skal finnes egnet desinfeksjonsutstyr for å sikre at alt spillvann som slippes ut fra det avgrensede akvakulturanlegget, behandles på en måte som sikrer at eventuelle smittsomme agenser som forårsaker listeførte eller nye sykdommer, er fullstendig inaktivert før spillvannet slippes ut.
DEL 4
Krav til godkjenning av næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, som nevnt i artikkel 11
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, som nevnt i artikkel 11 bokstav a):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen for næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til minst følgende elementer når dyr som er smittet av en listeført eller ny sykdom, slaktes eller foredles i foretakets lokaler:
-
i.
Besøk til foretaket skal unngås, men dersom det er uunngåelig, skal de besøkende kontrolleres, og den driftsansvarlige skal utlevere vernetøy og vernesko som sluttbehandles eller rengjøres og desinfiseres på en sikker måte etter bruk.
-
ii.
Personalet ved næringsmiddelforetaket som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, skal bruke vernetøy og vernesko som skal rengjøres og desinfiseres tilstrekkelig hyppig.
-
iii.
Foretaket skal ha et egnet desinfeksjonssystem for å sikre at spillvann fra næringsmiddelforetaket som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, behandles på en måte som sikrer at eventuelle sykdomsagenser er inaktivert før spillvannet slippes ut.
-
iv.
Foretaket skal ha et egnet system for innsamling og hensiktsmessig sluttbehandling av animalske biprodukter; slike biprodukter skal bearbeides som kategori 1- eller kategori 2-materiale i samsvar med artikkel 12 eller artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
v.
Tilstrekkelig rengjøring og desinfisering skal være foretatt før nye forsendelser av akvatiske dyr beregnet på foredling ankommer foretaket.
-
vi.
Det skal være innført egnede tiltak for å sikre at alle transportmidler og tilhørende containere som brukes til å levere akvatiske dyr til et næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, rengjøres og desinfiseres før de forlater foretaket.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i næringsmiddelforetak som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, som nevnt i artikkel 11 bokstav b):
-
a.
Gulv, vegger og alt annet materiale eller utstyr skal lett kunne rengjøres og desinfiseres.
-
b.
Det skal finnes egnet desinfeksjonsutstyr for å sikre at alt spillvann som slippes ut fra næringsmiddelforetaket som gjennomfører tiltak for å bekjempe sykdom hos akvatiske dyr, behandles på en måte som sikrer at eventuelle smittsomme agenser som forårsaker listeførte eller nye sykdommer, er fullstendig inaktivert før spillvannet slippes ut.
-
c.
Det skal finnes egnet utstyr som er forenlig med foretakets type produksjonsvirksomhet, til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
DEL 5
Krav til godkjenning av rensesentraler, som nevnt i artikkel 12
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for rensesentraler, som nevnt i artikkel 12 bokstav a):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder på rensesentralen.
-
ii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende på rensesentralen og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iii.
Utstyr skal ikke deles mellom anlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret.
-
iv.
Besøkende til rensesentralen skal kontrolleres dersom de utgjør en risiko for spredning av sykdom, og disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på rensesentralen, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til rensesentralen, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra rensesentralen.
-
v.
Utstyr på rensesentralen skal rengjøres og desinfiseres etter rensesyklusen.
-
vi.
Spillvann fra rensesentralen skal ikke slippes ut direkte til vannforekomster uten tilstrekkelig behandling dersom de akvatiske dyrenes helsestatus kan settes i fare av listeførte eller nye sykdommer.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr på rensesentraler, som nevnt i artikkel 12 bokstav b):
-
a.
Rensesentralen skal ha gode hygieniske forhold.
-
b.
Utstyr og lokaler skal være framstilt av materialer som kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
c.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
-
e.
Det skal finnes egnet desinfeksjonsutstyr for å sikre at alt spillvann som slippes ut fra rensesentralen, behandles ved behov for å sikre at eventuelle agenser som forårsaker listeførte eller nye sykdommer, er inaktivert før avløpsvannet slippes ut.
DEL 6
Krav til godkjenning av ekspedisjonssentraler, som nevnt i artikkel 13
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for ekspedisjonssentraler, som nevnt i artikkel 13 bokstav a):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder på ekspedisjonssentralen.
-
ii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende på ekspedisjonssentralen og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iii.
Utstyr skal ikke deles mellom anlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret.
-
iv.
Besøkende til ekspedisjonssentralen skal kontrolleres dersom de utgjør en risiko for spredning av sykdom, og disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på anlegget, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til anlegget, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra anlegget.
-
v.
Utstyr på ekspedisjonssentralen skal rengjøres og desinfiseres etter ekspedisjonsprosessen.
-
vi.
Spillvann fra ekspedisjonssentralen skal ikke slippes ut direkte til vannforekomster uten tilstrekkelig behandling dersom de akvatiske dyrenes helsestatus kan settes i fare av listeførte eller nye sykdommer.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr på ekspedisjonssentraler, som nevnt i artikkel 13 bokstav b):
-
a.
Ekspedisjonssentralen skal ha gode hygieniske forhold.
-
b.
Utstyr og lokaler skal være framstilt av materialer som kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
c.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
-
e.
Det skal finnes egnet desinfeksjonsutstyr for å sikre at alt spillvann som slippes ut fra ekspedisjonssentralen, behandles ved behov for å sikre at eventuelle agenser som forårsaker listeførte eller nye sykdommer, er inaktivert før spillvannet slippes ut.
DEL 7
Krav til godkjenning av gjenutleggingsområder, som nevnt i artikkel 14
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for gjenutleggingsområder, som nevnt i artikkel 14 bokstav a):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i gjenutleggingsområdet.
-
ii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende i gjenutleggingsområdet og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iii.
Utstyr skal ikke deles mellom akvakulturanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret.
-
iv.
Besøkende til gjenutleggingsområdet skal kontrolleres dersom de utgjør en risiko for spredning av sykdom, og disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres i gjenutleggingsområdet, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til gjenutleggingsområdet, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra gjenutleggingsområdet.
-
v.
Utstyr i gjenutleggingsområdet skal så langt det er mulig rengjøres og desinfiseres etter hver rensesyklus.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i gjenutleggingsområder, som nevnt i artikkel 14 bokstav b):
-
a.
Gjenutleggingsområdet skal så langt det er mulig ha gode hygieniske forhold.
-
b.
Utstyr og lokaler skal så langt det er mulig være framstilt av materialer som kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
c.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, dersom det er relevant, og utstyr og transportmidler.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør, og gjenutleggingsområdets miljømessige begrensninger.
DEL 8
Krav til godkjenning av karanteneanlegg, som nevnt i artikkel 15
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for karanteneanlegg for akvatiske dyr, som nevnt i artikkel 15 bokstav a):
-
a.
Karanteneanlegget skal ligge i sikker avstand fra andre karanteneanlegg, akvakulturanlegg eller grupper av akvakulturanlegg med en avstand som vedkommende myndighet fastsetter på grunnlag av en risikovurdering der det skal tas hensyn til de relevante listeførte og nye sykdommenes epidemiologi.
-
b.
Den driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen som er fastsatt i artikkel 5, og som skal omfatte minst følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder som er angitt i biosikkerhetsplanen.
-
ii.
Dersom det finnes flere karanteneenheter i samme karanteneanlegg, skal det treffes tiltak for å sikre at enhetene er epidemiologisk atskilt.
-
iii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal oppbevares i karanteneanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iv.
Utstyr skal ikke deles mellom karanteneenheter i et karanteneanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret. Utstyr skal ikke deles med andre anlegg.
-
v.
Bare personer med adgangstillatelse skal ha adgang til karanteneanlegget.
-
vi.
Personer som går inn i karanteneanlegget, skal bruke det vernetøyet og de verneskoene som blir utlevert, og dette skal sluttbehandles eller rengjøres og desinfiseres på en sikker måte etter bruk.
-
vii.
Døde dyr skal fjernes fra alle karanteneenheter hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig, og skal sluttbehandles som kategori 1- eller kategori 2-materiale i samsvar med artikkel 12 eller 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
viii.
Alt utstyr i karanteneanleggene skal rengjøres og desinfiseres når karantenetiden er over.
-
ix.
Den påkrevde karantenetiden skal begynne når det siste akvatiske dyret i kohorten som skal settes i karantene, innføres.
-
x.
Hver karanteneenhet skal tømmes for dyr, rengjøres og desinfiseres etter karantenetiden og holdes tom for dyr i minst sju dager før nye akvatiske dyr innføres.
-
xi.
Det skal tas forholdsregler for å hindre krysskontaminering mellom innkommende og utgående forsendelser av akvatiske dyr.
-
xii.
Dyr som frigis fra karanteneanlegget, skal oppfylle kravene til forflytning av akvakulturdyr mellom medlemsstater.
-
c.
En navngitt person skal ha ansvar for å gjennomføre karanteneanleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal ved behov rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder overvåkings- og kontrolltiltak for karanteneanlegg for akvakulturdyr, som nevnt i artikkel 15 bokstav b):
-
a.
Miljøforhold som ligger til rette for at de kliniske tegnene på de relevante listeførte eller nye sykdommene uttrykkes, skal opprettholdes i karanteneanlegget i hele karantenetiden.
-
b.
Alle akvakulturdyr som dør eller har symptomer på sykdom i karantenetiden, skal undersøkes klinisk av en veterinær, og det skal foretas testing av prøver ved et laboratorium som vedkommende myndighet har utpekt for dette formålet.
-
c.
Fisk, bløtdyr og krepsdyr av listeførte arter skal settes i karantene under forholdene angitt i bokstav a) i minst 90 dager.
-
d.
Innen 15 dager etter karantenetidens utløp skal det tas prøver fra det antallet akvakulturdyr som vil sikre at det relevante patogenet påvises med et konfidensnivå på 95 % dersom målprevalensen er 2 %. Disse akvakulturdyrene kan tas fra kohorten som er satt i karantene, eller fra kontrollakvakulturdyr som deler habitat og som er mottakelige for den relevante listeførte eller nye sykdommen og brukes som diagnostisk hjelpemiddel under karantenen.
-
3.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i karanteneanlegg for akvakulturdyr, som nevnt i artikkel 15 bokstav c):
-
a.
Karanteneanleggets vannforsyning skal være fri for agenser som forårsaker den relevante listeførte eller nye sykdommen.
-
b.
Spillvann fra karanteneanlegget skal behandles på en måte som sikrer at smittsomme agenser som forårsaker listeførte og nye sykdommer, er inaktivert før spillvannet slippes ut.
-
c.
Systemet for rensing av spillvann skal være utstyrt med et feilsikkert reservesystem som sikrer kontinuerlig drift og fullstendig inneslutning av de relevante smittsomme agensene.
-
d.
Karanteneanleggene skal være tydelig avgrenset, og dyrs og menneskers adgang skal holdes under kontroll.
-
e.
Personale som har ansvar for å foreta veterinærkontroll, skal ha lokaler med tilstrekkelig utstyr til rådighet, om nødvendig med garderober og dusjer.
-
f.
Det skal være mulig å holde akvakulturdyr i isolasjon ved behov.
-
g.
Gulv, vegger og alt annet materiale eller utstyr skal være utformet slik at de/det kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
h.
Anlegget skal ha et egnet system for innsamling og hensiktsmessig sluttbehandling av animalske biprodukter i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
i.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
-
j.
Den delen av karanteneanlegget der akvakulturdyrene holdes, skal ha tilfredsstillende standard og være utformet slik at kontakt med vann og dyr utenfor denne delen forhindres, og slik at kontroll og andre nødvendige prosedyrer knyttet til dyrehold lett kan utføres.
DEL 9
Krav til godkjenning av akvakulturanlegg der akvakulturdyr av vektorarter holdes i isolasjon inntil de ikke lenger anses som vektorer, som nevnt i artikkel 16
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for akvakulturanlegg der akvakulturdyr av listeførte vektorarter holdes i isolasjon inntil de ikke lenger anses som vektorer, som nevnt i artikkel 16 bokstav a):
-
a.
Driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5 som skal omfatte minst følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i akvakulturanlegget.
-
ii.
Dersom det finnes flere isolasjonsenheter i samme akvakulturanlegg, skal det treffes egnede tiltak for å sikre at enhetene er epidemiologisk atskilt.
-
iii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende i akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iv.
Utstyr skal ikke deles mellom isolasjonsenheter i et akvakulturanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret. Utstyr skal ikke deles med andre anlegg.
-
v.
Bare personer med adgangstillatelse skal ha adgang til akvakulturanlegget.
-
vi.
Personer som går inn i akvakulturanlegget, skal bruke det vernetøyet og de verneskoene som blir utlevert, og dette skal sluttbehandles eller rengjøres og desinfiseres på en sikker måte etter bruk.
-
vii.
Døde dyr skal fjernes fra alle produksjonsenheter i anlegget hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
viii.
Alt utstyr i akvakulturanlegget, eller i den relevante isolasjonsenheten dersom akvakulturanlegget består av mer enn én slik enhet, skal rengjøres og desinfiseres når isolasjonstiden er over.
-
ix.
Isolasjonstiden nevnt i nr. 2 skal begynne først når det siste dyret i kohorten plasseres i akvakulturanlegget, men dersom det er flere isolasjonsenheter i akvakulturenheten, skal isolasjonstiden begynne først når det siste dyret i kohorten plasseres i isolasjonsenheten.
-
x.
Hver isolasjonsenhet i akvakulturanlegget skal tømmes for dyr og rengjøres og desinfiseres når isolasjonstiden er over.
-
xi.
Det skal tas forholdsregler for å hindre krysskontaminering mellom innkommende og utgående forsendelser av akvatiske dyr.
-
xii.
Dyr som frigis fra akvakulturanlegget der de har vært i isolasjon, skal oppfylle kravene til forflytning av akvatiske dyr mellom medlemsstater.
-
b.
Driftsansvarlige skal sikre at en navngitt person har ansvar for å gjennomføre akvakulturanleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal ved behov rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder overvåkings- og kontrolltiltak for akvakulturanlegg der akvakulturdyr av listeførte vektorarter holdes i isolasjon inntil de ikke lenger anses som vektorer, som nevnt i artikkel 16 bokstav b):
-
a.
Fisk, bløtdyr og krepsdyr av listeførte arter skal holdes i isolasjon i minst 90 dager.
-
b.
Alle akvakulturdyr som dør eller har symptomer på sykdom i isolasjonstiden på 90 dager, skal undersøkes klinisk av en veterinær, og det skal foretas testing av prøver ved et laboratorium som vedkommende myndighet har utpekt for dette formålet.
-
3.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i akvakulturanlegg der akvakulturdyr av listeførte vektorarter holdes i isolasjon inntil de ikke lenger anses som vektorer, som nevnt i artikkel 16 bokstav c):
-
a.
Det skal være mulig å holde akvakulturdyr i isolasjon.
-
b.
Akvakulturanleggets vannforsyning skal være fri for listeførte arter og agenser som forårsaker de relevante listeførte eller nye sykdommene.
-
c.
Dersom det er nødvendig for ikke å sette resipientens helsestatus i fare, skal spillvann fra akvakulturanlegget behandles på en måte som sikrer at smittsomme agenser som forårsaker listeførte og nye sykdommer, er inaktivert før spillvannet slippes ut.
-
d.
Dyrs adgang til akvakulturanlegget skal holdes under kontroll.
-
e.
Gulv, vegger og alt annet materiale eller utstyr skal være utformet slik at de/det kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
f.
Anlegget skal ha et egnet system for innsamling og hensiktsmessig sluttbehandling av animalske biprodukter i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
g.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
DEL 10
Krav til godkjenning av akvakulturanlegg som er lukkede anlegg der det holdes akvariedyr, som nevnt i artikkel 17
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for akvakulturanlegg som er lukkede anlegg der det holdes akvariedyr, og der forflytningsmønstrene utgjør en vesentlig sykdomsrisiko, som nevnt i artikkel 17:
-
a.
Den driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i anlegget.
-
ii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal brukes utelukkende i akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iii.
Besøkende til akvakulturanlegget skal kontrolleres dersom de utgjør en sykdomsrisiko. Disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på akvakulturanlegget, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til akvakulturanlegget, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra anlegget.
-
iv.
Døde dyr skal fjernes fra alle produksjonsenheter hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
b.
En navngitt person skal ha ansvar for å gjennomføre akvakulturanleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal ved behov rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i akvakulturanlegg som er lukkede anlegg der det holdes akvariedyr, og der forflytningsmønstrene utgjør en vesentlig sykdomsrisiko, som nevnt i artikkel 17 bokstav c):
-
a.
Egnet utstyr og egnede lokaler skal være tilgjengelig med henblikk på å opprettholde forsvarlige forhold for husdyrhold for de dyrene som holdes i anlegget.
-
b.
Akvakulturanlegget skal ha gode hygieniske forhold, og det skal være mulig å foreta helseovervåking.
-
c.
Utstyr og lokaler skal være framstilt av materialer som lett kan rengjøres og desinfiseres.
-
d.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
-
e.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen for spredning av sykdommer som disse predatorene utgjør.
-
f.
Anlegget skal ha et egnet system for innsamling og hensiktsmessig sluttbehandling av animalske biprodukter i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
DEL 11
Krav til godkjenning av akvakulturanlegg som er åpne anlegg der det holdes akvariedyr, som nevnt i artikkel 18
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for akvakulturanlegg som er åpne anlegg der det holdes akvariedyr, som nevnt i artikkel 18 bokstav b):
-
a.
Den driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Desinfiseringsstasjoner skal installeres på kritiske steder i akvakulturanlegget.
-
ii.
Dersom det finnes ulike funksjonelle enheter i samme akvakulturanlegg, skal de holdes atskilt ved hjelp av egnede hygienetiltak.
-
iii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal oppbevares i akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iv.
Utstyr skal ikke deles mellom akvakulturanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret.
-
v.
Besøkende til akvakulturanlegget skal kontrolleres dersom de utgjør en sykdomsrisiko. Disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på akvakulturanlegget, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til akvakulturanlegget, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra anlegget.
-
vi.
Døde dyr skal fjernes fra alle produksjonsenheter hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
vii.
Utstyr i akvakulturanlegget skal så langt det er mulig rengjøres og desinfiseres etter hver produksjonssyklus.
-
viii.
Transportørenes dokumentasjon av rengjøring og desinfisering skal verifiseres før dyr lastes eller losses i akvakulturanlegget.
-
b.
Driftsansvarlige skal sikre at en navngitt person har ansvar for å gjennomføre akvakulturanleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal ved behov rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr i akvakulturanlegg som er åpne anlegg der det holdes akvariedyr, som nevnt i artikkel 18 bokstav c):
-
a.
Egnet utstyr og egnede lokaler skal være tilgjengelig med henblikk på å opprettholde forsvarlige forhold for husdyrhold for de dyrene som holdes i akvakulturanlegget.
-
b.
Anlegget skal ha gode hygieniske forhold, og det skal være mulig å foreta tilfredsstillende helseovervåking.
-
c.
Utstyr og lokaler skal så langt det er mulig være framstilt av materialer som kan rengjøres og desinfiseres på en hensiktsmessig måte.
-
d.
Det skal være innført egnede tiltak for å bekjempe predatorer, der det er tatt hensyn til den risikoen som disse predatorene utgjør, og akvakulturanleggets miljømessige begrensninger.
-
e.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler, utstyr og transportmidler.
-
f.
Anlegget skal ha et egnet system for innsamling og hensiktsmessig sluttbehandling av animalske biprodukter i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
DEL 12
Krav til godkjenning av fartøyer eller andre mobile anlegg der akvakulturdyr holdes midlertidig for å behandles eller gjennomgå andre prosedyrer knyttet til dyrehold, som nevnt i artikkel 19
-
1.
Følgende krav gjelder biosikkerhetstiltak for fartøyer eller andre mobile anlegg der akvakulturdyr holdes midlertidig for å behandles eller gjennomgå andre prosedyrer knyttet til dyrehold, som nevnt i artikkel 19 bokstav a):
-
a.
Den driftsansvarlige skal gjennomføre biosikkerhetsplanen i samsvar med artikkel 5, der det skal tas hensyn til følgende elementer:
-
i.
Fartøyet eller det mobile anlegget og alt utstyr som er brukt i behandlingsprosessen, skal rengjøres og desinfiseres etter behandlingen og før fartøyet eller det mobile anlegget flyttes til et annet akvakulturanlegg.
-
ii.
Personalets arbeidstøy og arbeidssko skal oppbevares i akvakulturanlegget og rengjøres og desinfiseres regelmessig.
-
iii.
Utstyr skal ikke deles mellom akvakulturanlegg, men dersom dette ikke kan unngås, skal det innføres en egnet protokoll for rengjøring og desinfisering av utstyret, og det skal dokumenteres at protokollen gjennomføres.
-
iv.
Besøkende til akvakulturanlegget skal kontrolleres dersom de utgjør en sykdomsrisiko, og disse besøkende skal enten
-
-
bruke vernetøy og vernesko som utleveres på akvakulturanlegget, eller
-
-
rengjøre og desinfisere vernetøy og vernesko som de har med seg, når de kommer til akvakulturanlegget, og dersom det gjelder tøy og sko til flergangsbruk, når de drar fra anlegget.
-
v.
Årsaken til eventuell dødelighet under en behandling skal registreres, og døde dyr skal fjernes fra akvakulturanlegget hyppig nok til at infeksjonstrykket blir så lavt som mulig samtidig som det skal være praktisk mulig med tanke på behandlingsplanen for de aktuelle akvakulturdyrene.
-
vi.
Døde dyr skal fjernes hyppig nok til å sikre at infeksjonstrykket holdes så lavt som mulig, og skal sluttbehandles i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
-
b.
Driftsansvarlige skal sikre at en navngitt person har ansvar for å gjennomføre anleggets biosikkerhetsplan, og annet personale skal ved behov rapportere til denne personen når det gjelder biosikkerhetsspørsmål.
-
2.
Følgende krav gjelder lokaler og utstyr på fartøyer eller i andre mobile anlegg der akvakulturdyr holdes midlertidig for å behandles eller gjennomgå andre prosedyrer knyttet til dyrehold, som nevnt i artikkel 19 bokstav b):
-
a.
Egnet utstyr og egnede lokaler skal være tilgjengelig med henblikk på å opprettholde forsvarlige forhold for husdyrhold for de akvakulturdyrene som holdes i anlegget.
-
b.
Utstyr og lokaler skal så langt det er mulig være framstilt av materialer som lett kan rengjøres og desinfiseres.
-
c.
Det skal finnes egnet utstyr til rengjøring og desinfisering av lokaler og utstyr.
-
d.
Dersom det brukes automatiserte systemer for rengjøring og desinfisering, skal virkningen av systemene valideres før de tas i bruk og deretter med hensiktsmessig hyppighet.
-
e.
Anlegget skal ha et egnet system for innsamling og hensiktsmessig sluttbehandling av animalske biprodukter i samsvar med artikkel 13 i forordning (EF) nr. 1069/2009.
Se hele forskriften Kilde: Lovdata.no
Akvakulturdriftsforskriften
§ 11. Smittehygiene og smitteforebygging
Relevante smitteforebyggende og smittehygieniske tiltak skal gjennomføres for å hindre introduksjon, utvikling og spredning av smittsomme sykdommer.
Nødvendig brakklegging og renhold av installasjoner og produksjonsenheter skal foretas regelmessig. Det skal sikres at personell, arbeidstøy, utstyr, gjenstander, brukt emballasje med videre, ikke sprer smitte. Brukte nøter, gjenstander, utstyr etc. skal rengjøres og desinfiseres med godkjent desinfeksjonsmiddel før de flyttes til et annet akvakulturanlegg.
Det skal gjennomføres systematiske tiltak som hindrer spredning av smitte med rogn og melke. Nybefruktet rogn av laksefisk skal desinfiseres før den legges inn til inkubering. Rogn av andre arter enn laksefisk skal også desinfiseres dersom det finnes egnet desinfeksjonsmetode.
Endret ved forskrift 19 april 2018 nr. 673.
§ 40. Driftsplan og brakklegging
Det skal til enhver tid foreligge en driftsplan for akvakulturanlegg i sjøvann. Ved samdrift skal det foreligge en felles driftsplan.
Av driftsplanen skal det for de to neste kalenderårene minimum framgå:
-
a.
hvilke lokaliteter det planlegges å sette ut fisk på, tidspunktet for utsett og antall fisk. For lokaliteter, der flere akvakulturtillatelser er tilknyttet, skal det fremgå hvilke tillatelser utsettet gjelder for, og
-
b.
tidsrom for brakklegging og eventuell oppbevaring av rensefisk og flytting av fisk til andre lokaliteter, og
-
c.
hvilke lokaliteter som eventuelt ikke planlegges brukt.
Lokaliteter i sjøvann med matfisk og stamfisk skal tømmes og brakklegges i minimum 2 måneder etter hver produksjonssyklus. Dette er ikke til hinder for at rensefisk kan oppbevares på lokaliteten dersom dette er forsvarlig utfra smittehensyn. Mattilsynet kan treffe vedtak om lengre brakkleggingstid av den enkelte lokalitet og koordinert brakklegging av et område av hensyn til fiskehelse.
Drift og brakklegging skal skje på en slik måte at samtlige lokaliteter i et område blir mest mulig effektivt utnyttet for å oppnå økt verdiskapning. Fiskeridirektoratet kan treffe vedtak om lengre brakkleggingstid av den enkelte lokalitet eller koordinert brakklegging av et område av hensyn til miljø.
Driftsplan for matfisk og stamfisk av laks, ørret, regnbueørret og torsk for de neste to kalenderår, skal før 1. oktober sendes til Fiskeridirektoratet for godkjenning. Kravet om innsending og godkjenning gjelder ikke for akvakultur av torsk som baserer seg på villfanget fisk.
Fiskeridirektoratet skal i samråd med Mattilsynet fatte vedtak om godkjenning av den del av planen som gjelder det første året. Mattilsynet kan i vedtak nekte godkjenning dersom hensynet til fiskehelse på den enkelte lokaliteten eller i et område tilsier det.
Ved vesentlige endringer i forhold til godkjent del av plan, skal det snarest sendes søknad om godkjenning av endringene til Fiskeridirektoratet.
Endret ved forskrifter 18 des 2009 nr. 1705 (i kraft 1 jan 2010), 19 april 2018 nr. 673, 28 feb 2023 nr. 270.
§ 56. Produksjonsbegrensning per smittemessig atskilt enhet
Dersom det produseres mer enn 1 000 000 settefisk pr år, skal ulike generasjoner av settefisk holdes i smittemessig atskilte enheter. Antall settefisk per smittemessig atskilt enhet skal ikke overstige 2 500 000 stk. Antallsbegrensningene gjelder ikke rogn og yngel.
Se hele forskriften Kilde: Lovdata.no