6.1 Ledelseskommentar
Formål
Mattilsynet arbeider etter følgende mål:
- Sikre helsemessig trygg mat og trygt drikkevann
- Fremme god helse hos planter, landdyr og fisk
- Fremme god dyrevelferd og respekt for dyr
- Fremme helse, kvalitet og forbrukerhensyn
- Ivareta miljøvennlig produksjon
Hensynet til aktørene langs hele matproduksjonskjeden skal ivaretas, herunder markedsadgang i utlandet. Vi skal i tillegg arbeide for målene i annen lovgivning som Mattilsynet forvalter.
Mattilsynet er faglig underlagt Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, og er administrativt underlagt Landbruks- og matdepartementet. Mattilsynet er et ordinært statlig forvaltningsorgan, og fører regnskap i henhold til kontantprinsippet, jf. prinsippnoten til årsregnskapet. Årsregnskapet utgjør kapittel VI i årsrapporten til Mattilsynet.
Vurderinger av vesentlige forhold sammenlignet mot fjoråret
Mattilsynets driftsutgifter på kapittel 1115 post 01 var på 1 540 millioner kroner i 2023 mot 1 460 millioner kroner i 2022. I 2023 er utgiftene til utvikling av programvare og løpende driftsoppgaver redusert med 6,5 millioner kroner. Lønns- og pensjonskostnadene har økt med 129 millioner kroner. Kostnader knyttet til kjøp av analyse- og veterinærtjenester er redusert med 12 millioner kroner. Prosjektet fremtidens arbeidsplass ble avsluttet i 2022, noe som har medført mindre investeringer i inventar og utstyr i 2023. Kostnader knyttet til leie av datasystemer og biler er økt med 7,8 millioner kroner.
Årsverk, lønn og sosiale utgifter
Antall utførte årsverk i Mattilsynet i 2023 var 1 097. Noe som er 33 årsverk mer enn 2022. Dette er beregnet i henhold til definisjonen av utførte årsverk i personalmelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet 27. november 2019. Økning i utbetalinger til lønn skyldes lønnsjustering knyttet til lønnsoppgjørene i tillegg til nyansatte med høyere lønnsnivå.
Andre utbetalinger til drift
Det er en reduksjon i andre utbetalinger til drift i 2023 på 18,9 millioner kroner, fra 489,6 millioner kroner i 2022 til 470,7 millioner kroner i 2023. Dette skyldes i hovedsak mindre kjøp av analyse- og veterinærtjenester og kjøp av IKT tjenester. Reduksjonen knyttet til tjenester innenfor IKT skyldes at Mattilsynet har ansatt egne utviklere fremfor å leie konsulenttjenester. Reduksjonen knyttet til analyse- og veterinærtjenester skyldes mindre kjøp av tjenester fra de største leverandørene av analysetjenester.
Vurderinger av vesentlige forhold mellom tildeling og regnskap
Kap. 1115 post 01 Driftsutgifter
Mattilsynet disponerte 1 539 millioner kroner på posten for driftsutgifter i 2023. Merutgift på 1,6 millioner kroner utgjør totalt 0,1 prosent av samlet bevilgning. Korrigerer en for merinntektene på kapittel 4115 post 02 på 6,1 millioner kroner var det en mindreutgift på 4,4 millioner kroner i 2023, som tilsvarer 0,3 prosent av disponibel bevilgning. 2 millioner kroner av bevilgningen ble holdt tilbake av Landbruks- og matdepartementet til dekning av utgifter til nasjonal ekspertise i internasjonale organer. Disse utgiftene er ikke inkludert i Mattilsynets årsregnskap.
Kap. 1115 post 22 Reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser
Samlet tildeling for reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser var i 2023 på 27,8 millioner kroner. Posten gjelder oppregulering av pensjonspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser for tidligere kommunalt ansatte, som i 2004 ble en del av Mattilsynet. Mattilsynet har avtale med KLP om selvrisiko. En slik selvrisikoavtale er uforutsigbar i den forstand at premien varierer i takt med kommende pensjonsuttak. Mattilsynet hadde en mindreutgift på 0,6 millioner kroner på posten i 2023.
Kap. 1115 post 71 tilskudd til erstatninger
Mattilsynet er i 2023 tildelt kroner 28,2 millioner kroner på kap. 1115 post 71. I 2023 var utgiftene til nødhjelp for eierløse dyr 4,1 millioner kroner, utgifter i forbindelse med dyr fra Ukraina var 18,7 millioner kroner.
Kap. 4115 post 01 Gebyrer mv.
Det ble innbetalt 208,4 millioner kroner i gebyrer, tvangsmulkt og overtredelsesgebyr i 2023, mens bevilgningen var på 205,4 millioner kroner. Dette gir en merinntekt på 3 million kroner, noe som utgjør 1,5 prosent av revidert bevilgning.
Kap. 4115 post 02 Driftsinntekter og refusjoner mv.
Driftsinntekter og refusjoner var på 12,4 millioner kroner i 2023, og består hovedsakelig av inntekter knyttet til administrasjonsgebyr, prosjekter med ekstern finansiering og oppgaver som Mattilsynet utfører for andre myndigheter. I tillegg føres inntekter fra tilleggsgebyr ved utstedelse av helsesertifikater på sjømat utenfor normal arbeidstid på denne posten. Merinntekten på 6,1 millioner kroner skyldes i hovedsak økte inntekter fra nevnte tilleggsgebyr som følge av en vesentlig økning i sertifikatutstedelser utenfor normal arbeidstid.
Kap. 5550 post 70 Miljøavgift på plantevernmidler
Regnskapet viser en merinntekt på 6,3 millioner kroner i 2023. Merinntekten skyldes at miljøavgift på 18,8 millioner kroner med forfall i 2022 ble innbetalt i januar 2023. For 2023 ble det utfakturert 12 millioner kroner med forfall i 2023, men som vil bli innbetalt i 2024. I tillegg til dette er det en økning i import av plantevernmidler i 2023.
Revisjonsordning
Riksrevisjonen er ekstern revisor, og årsregnskapet er ikke ferdig revidert per dags dato. Mattilsynet har frist med å publisere det endelige regnskapet innen 1. mai 2024. Revisjonsberetningen og all underliggende korrespondanse knyttet til den finansielle revisjonen er offentlig når revisjonsberetningen er oversendt Mattilsynet.
Ledelseskommentar
Jeg bekrefter at:
- Årsregnskapet gir et dekkende bilde av Mattilsynets disponible bevilgninger og regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld som helhet per 31. desember 2023.
- Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten, rundskriv fra Finansdepartementet R-115 og krav fra Landbruks- og matdepartementet.
Oslo 15. mars 2024
Ingunn Midttun Godal
Administrerende direktør
6.2 Prinsippnote
Generelt om årsregnskapet
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med krav i bestemmelser om økonomistyring i staten, fastsatt 12. desember 2003 med endringer, senest 5. november 2015, punkt 3.4, Finansdepartementets rundskriv R-115 og eventuelle tilleggskrav fastsatt av Landbruks- og matdepartement.
Oppstillingen av bevilgningsrapporteringen og artskontorapporteringen er satt opp i tråd med grunnleggende prinsipper for årsregnskap og regnskapsføring i staten nedfelt i bestemmelsene punkt 3.4.2 og Stortingets bevilgningsreglement §§ 3, 4 og 13.
Sumlinjen «netto rapportert til bevilgningsregnskapet» er lik i begge de to oppstillingene.
Grunnleggende prinsipper for årsregnskap
- Ettårsprinsippet: Regnskapet følger kalenderåret
- Fullstendighetsprinsippet: Regnskapet inneholder alle rapporterte utgifter og inntekter for regnskapsåret
- Kontantprinsippet: Regnskapet er utarbeidet i tråd med kontantprinsippet
- Bruttoprinsippet: Utgifter og inntekter er ført i regnskapet med brutto beløp
- Intern fakturering praktiseres ikke
Oppstilling av bevilgningsrapportering
Bevilgningsoppstillingen omfatter en øvre del med bevilgningsrapporteringen, og en nedre del som viser beholdninger i kapitalregnskapet.
Bevilgningsspesifikasjon viser alle regnskapstall Mattilsynet har rapportert til statsregnskapet og endring i mellomværende med statskassen. Utgiftene og inntektene er gruppert etter kapitler og poster som Mattilsynet har fullmakt til å disponere.
Mottatte fullmakter vises ikke i kolonnen for samlet tildeling, men er omtalt i note B til bevilgningsoppstillingen. Utgiftene knyttet til belastningsfullmaktene er bokført og rapportert til statsregnskapet og vises i kolonnen for regnskapet.
- Note A viser forklaring av samlet tildeling
- Note B viser forklaring til brukte tildelinger/fullmakter og beregning av mulig overførbart beløp til neste år
Oppstilling av artskontorapportering
Oppstillingen omfatter en artskontooppstilling, en spesifikasjon av mellomværende med statskassen ved året slutt og viser Mattilsynets rapportering til statsregnskapet på regnskapslinjenivå etter standard kontoplan for statlige virksomheter.
Spesifikasjonen av mellomværende med statskassen vises fordelt på grupper av kontoer.
Artskontooppstillingen viser følgende noter i tillegg til prinsippnote:
- Note 1 innbetalinger fra drift
- Note 2 utbetalinger til lønn
- Note 3 andre utbetalinger til drift
- Note 4 finansinntekter og finansutgifter
- Note 5 utbetalinger til investeringer
- Note 6 innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten
- Note 7 tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten
- Note 8 sammenheng mellom avregning med statskassen og mellomværende med statskassen
Kontoplan
Standard kontoplan blir benyttet til løpende bokføring.
Arbeidsgiveravgift, nettoføringsordning, pensjonspremie og gruppeliv
Arbeidsgiveravgift blir ikke innbetalt, men er regnskapsført og rapportert som utgift på Mattilsynets kapittel og til inntekt på felleskapittel Folketrygden.
Mattilsynet er innenfor nettoføringsordningen og har fra 1. januar 2015 fullmakt til å utgiftsføre betalt merverdiavgift på kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift, post 01 Driftsutgifter.
Pensjonspremie til Statens pensjonskasse er fra og med 2017 belastet regnskapet i sin helhet. Pensjonspremien betales 6 ganger per år i henhold til faktura fra Statens pensjonskasse. Fakturaen inneholder både arbeidsgiverandel og beløp trukket av de ansattes lønn.
Gruppelivsforsikring blir ikke utbetalt, men belastet kapittel 5309 post 29, jf. R-101. pkt. 4.3.1.
Immaterielle eiendeler og anleggsmidler
Driftsmidler med anskaffelsesverdi over kr. 50 000 utgiftsføres i kontogruppe 47–49. Driftsmidler med anskaffelsesverdi under kr. 50 000, men som Mattilsynet anser å være en del av en pool (pooltilnærming), utgiftsføres likevel i kontogruppe 47–49 (hvis samlet sett anskaffelsesverdien er over kr. 50 000).
Selvassurandørprinsipp
Staten opererer som selvassurandør. Det er ikke inkludert poster i årsregnskapet som søker å reflektere alternative netto forsikringskostnader.
Statens konsernkontoordning
Mattilsynet tilfører ikke likvider gjennom året. Mattilsynet har en trekkrettighet på vår konsernkonto. Saldoen nullstilles på den enkelte oppgjørskonto i Norges Bank ved overgang til nytt regnskapsår.